SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biologia |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ISP-Bl-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z klasyfikacją taksonomiczną organizmów i metodami rozpoznawania przedstawicieli wybranych grup zwierząt. Wskazanie obecności i istotności udziału różnych grup organizmów zwierzęcych na przebieg procesów biologicznych , zachodzących w wybranych typach środowisk naturalnych i antropogenicznych. W oparciu o znajomość roślin i zwierząt zastosowanie metod biologicznych w inżynierii ochrony środowiska.
Formalne: zaliczenie przedmiotu Biologia z semestru I
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu ekologii i nauk o środowisku
Program ćwiczeń laboratoryjnych: Zapoznanie studenta z obowiązującą klasyfikacją taksonomiczną i ekologiczną zwierząt. Przegląd wybranych grup zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem organizmów mających istotne znaczenie w inżynierii środowiska. Charakterystyka pierwotniaków, płazińców, obleńców, wrotków, pierścienic i stawonogów. Zastosowanie metod biologicznych (analiza hydrobiologiczna, saprobowa, mikroskopowa mikrofauny, fitosocjologiczna) do oceny stanu środowiska i efektywności procesów biotechnologicznych. Zakwity planktonowe: ocena potencjalnego zagrożenia cjanotoksycznego dla organizmów wodnych i użytkowników wód .Samooczyszczanie wód powierzchniowych. Biologiczne metody oczyszczania ścieków: mikrofauna jako wskaźnik efektywności procesu oczyszczania ścieków osadem czynnym. Badania fitosocjologiczne: szata roślinna jako wskaźnik przydatności terenu do zagospodarowania (zbiorowiska leśne, ruderalne i dywanowe).
Metody podające: krótkie konwencjonalne informacje i problemowe dyskusje, prezentacje multimedialne.
Metody poszukujące: praca studenta - mikroskopowanie i identyfikacja materiału biologicznego (zajęcia laboratoryjne), samodzielne przygotowanie lub pobór prób do przeprowadzenia wybranych typów analiz (zajęcia laboratoryjne i terenowe). Praca z kluczami, przewodnikami i atlasami do oznaczanie gatunków roślin i zwierząt. Analizy makroskopowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: podstawą zaliczenia zajęć laboratoryjnych są oceny z trzech kolokwiów pisemnych ze zrealizowanych zajęć. Z każdego kolokwium 2 oceny – razem 6 ocen.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana z 6 ocen. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Limit studentów na zajęciach laboratoryjnych wynosi 18 osób.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:15)