SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy nauk o ziemii I i II |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ISP-PNOZIiII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Wprowadzenie studentów w podstawy ochrony i kształtowania powierzchni ziemi - ujęcie gleby jako części składowej środowiska przyrodniczego i materii podlegającej działaniom inżynieryjno-technicznym; określenie wpływu właściwości fizycznych, chemicznych i fizyczno-chemicznych gleb na ich funkcjonalność wraz z możliwościami regulacji; ukazanie działań inżyniera środowiska możliwych do podjęcia w zakresie kształtowania powierzchni ziemi.
Formalne: zaliczenie przedmiotów z zakresu nauk biologicznych i chemicznych;
Nieformalne: wiedza z zakresu biologii, i chemii z ubiegłych semestrów oraz geografii na poziomie szkoły średniej.
Program wykładów: Podstawowe pojęcia gleboznawcze. Gleba w ujęciu przyrodniczym i inżynieryjno-technicznym. Funkcje gleb. Czynniki glebotwórcze. Procesy glebotwórcze. Trójfazowy układ gleby. Właściwości fizyczne, chemiczne i fizyczno-chemiczne gleb. Biologiczne przemiany w glebach. Polskie klasyfikacje gleb i ich znaczenie dla inżynierskiego rozpoznania terenu. Antropogeniczne przekształcenia gleb - przyczyny i skutki degradacji gleb. Podstawy ochrony gleb - czystość gleb w świetle przepisów i norm, liczby graniczne, wybór kierunku i celów rekultywacji, metody przeciwdziałania degradacji środowiska. Zasady doboru metod rekultywacji terenów zdegradowanych. Zasady i grupy technik detoksykacji gleb zanieczyszczonych.
Program ćwiczeń laboratoryjnych: Opis profilu glebowego. Pobieranie próbek glebowych. Podstawowe metody oznaczeń polowych materiału glebowego. Sporządzanie wyciągów glebowych. Oznaczanie podstawowych wskaźników fizyczno-chemicznych gleb – odczyn, kwasowość hydrolityczna, suma kationów o charakterze zasadowym, zawartość węgla organicznego, skład granulometryczny, zasolenie. Kolorymetria w analizie gleb. ICP w analizie gleb. Czytanie map glebowych. Ocena stanu gleb na podstawie wyników analiz laboratoryjnych.
Program zajęć projektowych: Wykonanie projektu rekultywacji terenu zdegradowanego, obejmującego charakterystykę terenu, ocenę stanu gleb oraz harmonogram działań rekultywacyjnych, obmiary prac i skrócony kosztorys.
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy.
Metody poszukujące: problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk chemicznych, fizycznych i biologicznych zachodzących w glebach oraz zjawisk degradacyjnych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji glebowych i terenowych; ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, studium przykładowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną.
Laboratorium: zaliczenie na podstawie:
Projekt: zaliczenie na podstawie:
Wykład: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie 100% zajęć laboratoryjnych, terenowych i pracy projektowej. Egzamin końcowy – w formie pisemnej; obejmuje 20 pytań zamkniętych (max. 20 pkt.) i 2 otwarte (max. 30 pkt.). Ocena końcowa jest rezultatem porównania liczby uzyskanych przez studenta punktów z tabelą: 5,0 – 45-50 pkt. / 4,5 – 40-44 pkt. / 4,0 – 35-39 pkt. / 3,5 – 34-30 pkt. / 3,0 – 25-29 pkt. / 2,0 – poniżej 25 pkt.
Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje 50% oceny z egzaminu, 30% z zajęć laboratoryjnych i 20% z zajęć projektowych.
Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Wymagane jest posługiwanie się w celach opisów gleb najnowszym wydaniem Systematyki Gleb Polski (VI wyd. z 2019 r.).
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:15)