SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza matematyczna 3 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza matematyczna 3
Kod przedmiotu 11.1-WK-MATP-AM3-S21
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Witold Jarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 45 3 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z rachunkiem różniczkowym funkcji wielu zmiennych, a także z podstawami analizy fourierowskiej.

Wymagania wstępne

Analiza matematyczna 1 i 2. Logika i teoria mnogości. Algebra liniowa 1 i 2.

Zakres tematyczny

Wykład

I. Zastosowania całek funkcji dwóch i trzech zmiennych

  1. Całka funkcji dwóch zmiennych we współrzędnych biegunowych (3 godz.)
  2. Zastosowanie całki do obliczania pól figur na płaszczyźnie i pól powierzchni w przestrzeni oraz do wyznaczania środka masy i momentów bezwładności (2 godz.)
  3. Zastosowania całki do obliczania objętości (1 godz.)

II. Szeregi Fouriera

  1. Szeregi trygonometryczne (1 godz.)
  2. Szereg Fouriera funkcji. Własności szeregów Fouriera (2 godz.)
  3. Kryteria zbieżności szeregów Fouriera (2 godz,)
  4. Sumowalność szeregów Fouriera. Twierdzenie Fejéra (1 godz.)

III. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych

  1. Pochodne kierunkowe i cząstkowe. Macierz Jacobiego i gradient (3 godz.)
  2. Różniczka i różniczkowalność (7 godz.)
  3. Interpretacja geometryczna różniczkowalności. Płaszczyzna styczna i prosta normalna (3 godz.)
  4. Odwzorowania regularne i dyfeomorfizmy (2 godz.)
  5. Twierdzenie o funkcji uwikłanej (4 godz.)
  6. Ekstrema (5 godz.)
  7. Ekstrema warunkowe (4 godz.)
  8. Charakteryzacja wypukłości funkcji (1 godz.)
  9. Odwzorowania regularne i dyfeomorfizmy pomiędzy przestrzeniami o różnych wymiarach (4 godz.)

Ćwiczenia

I. Całka Lebesgue’a II

  1. Zastosowania twierdzenia o zmianie zmiennej w całce Lebesgue'a (3 godz.)
  2. Przykładowe zadania z użyciem Twierdzenia Fubiniego (2 godz.)

II. Zastosowania całek funkcji dwóch i trzech zmiennych

  1. Obliczanie pól, objętości i różnych wielkości fizycznych za pomocą całek funkcji wielu zmiennych (4 godz.)

III. Szeregi Fouriera

  1. Wyznaczanie rozwinięć funkcji w szereg Fouriera (3 godz.)
  2. Obliczenie sum zbieżnych szeregów liczbowych z wykorzystaniem szeregów Fouriera (3 godz.)

Kolokwium (2 godz.)

IV. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych

  1. Znajdowanie pochodnych kierunkowych, pochodnej i różniczki (5 godz.)
  2. Wyznaczanie stycznych i normalnych (2 godz.)
  3. Badanie regularności i dyfeomorficzności odwzorowań (3 godz.)
  4. Badanie zagadnienia funkcji uwikłanej (3 godz.)
  5. Wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji (4 godz.)
  6. Znajdywanie ekstremów warunkowych i globalnych (5 godz.)
  7. Regularność i dyfeomorficzność odwzorowań działających między przestrzeniami o różnych wymiarach (4 godz.)

Kolokwium (2 godz.)

Metody kształcenia

Tradycyjny wykład; ćwiczenia, w ramach których studenci rozwiązują zadania i dyskutują, a także przygotowują notki biograficzne matematyków, których nazwiska pojawiają się na wykładzie; praca w grupach zakończona opracowaniem pisemnym; praca z książką i przy pomocy Internetu. W razie konieczności (stwierdzonej w zarządzeniu Rektora UZ) zajęcia mogą być prowadzone zdalnie (online).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Dwa kolokwia z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
  2. Egzamin w postaci testu z progami punktowymi.

Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Witold Jarczyk,  Notatki do wykładu z analizy matematycznej, http://staff.uz.zgora.pl/wjarczyk/materialy.html
  2. Witold Jarczyk, Zadania z analizy matematycznej, http://staff.uz.zgora.pl/wjarczyk/materialy.html

Literatura uzupełniająca

  1. Józef Banaś, Stanisław Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1993.
  2. Andrzej Birkholc, Analiza Matematyczna. Funkcje wielu zmiennych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.
  3. Witold Kołodziej, Analiza matematyczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1986.
  4. Walter Rudin, Podstawy analizy matematycznej,  Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 19-05-2022 21:46)