SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Matematyka dyskretna 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Matematyka dyskretna 2
Kod przedmiotu 11.1-WK-IiEP-MD2-W-S14_pNadGenR7E9T
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Systemy informacyjne
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Drgas-Burchardt, prof. UZ
  • dr hab. Elżbieta Sidorowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie zaawansowanych pojęć matematyki dyskretnej w aspekcie teoretycznym i algorytmicznym.

Wymagania wstępne

Matematyka dyskretna 1.

Zakres tematyczny

Wykład/ćwiczenia

  1. Wybrane klasy grafów: grafy przedziałów,  cięciwowe, krawędziowe, k-drzewa,  ich własności i zastosowania.
  2.  Różne rodzaje dominowania w grafach.
  3. Kolorowanie grafów (klasyczne, z listy), twierdzenia Brooksa, Szekeres-Wilf, Vizinga, Thomassena.
  4. Digrafy, definicje i oznaczenia.
  5. Digrafy silnie spójne, tranzytywne, acykliczne, ich własności.
  6. Wybrane algorytmy digrafowe.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, konwersatoryjny

Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia poszczególnych zajęć:

1.      Sprawdzanie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie ćwiczeń.

2.      Kolokwium z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalające na ocenę czy i w jakim stopniu, student osiągnął wymienione efekty kształcenia głównie w zakresie umiejętności i kompetencji.

3.      Konwersacja podczas wykładu w celu weryfikacji wyższych poziomów efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności.

4.      Praca pisemna weryfikująca efekty kształcenia w zakresie wiedzy i kompetencji zdobyte podczas wykładu.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen zaliczających ćwiczenia i wykład.

Literatura podstawowa

  1. J. Bang-Jensen, G. Gutin, Digraphs, Theory and Algorithms, 2001.
  2. R. Distel, Graph Theory, Springer-Verlag, New York 1997
  3. R. J. Wilson, Wprowadzenie do teorii grafów, PWN, Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca

  1. W. Lipski, Kombinatoryka dla programistów, WNT, Warszawa, 2005.
  2. H. L. Bodlaender, A partial k-arboretum of graphs with bounded treewidth,Theoretical Computer Science 209 (1998) 1-45.
  3. V.B. Brandstadt, J.P. Le, Spinrad, Graph Classes: a survey, SIAM 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 19-05-2022 21:47)