SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie obiektowe 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie obiektowe 2
Kod przedmiotu 11.3-WK-IiEP-PO2-W-S14_pNadGenS36RL
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Janusz Jabłoński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie teoretyczne i praktyczne nowoczesnych języków programowania obiektowego Java i Python. Zapoznanie ze środowiskiem programistycznym Eclipse i SAGE oraz poznanie jego najważniejszych funkcjonalności. Przedstawienie wybranych zastosowań obiektowych języków programowania.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość programowania.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Wprowadzenie do obiektowego języka programowania: Python, Java.
  2. Wprowadzenie do platformy programistycznej Eclipse.
  3. Wprowadzenie do programowania w środowisku SAGE.
  4. Koncepcje programowania obiektowego i języki programowania.
  5. Deklaracja klasy, tworzenie obiektów, przekazywanie parametrów do metod, dziedziczenie.
  6. Programowanie zdarzeniowe i obsługa wyjątków.
  7. Złożone struktury w programowaniu obiektowym - kolekcje i listy.
  8. Klasy abstrakcyjne, statyczne, anonimowe, zamknięte i interfejsy.
  9. Wstęp do wzorców projektowych.
  10. Operacje plikowe oraz odczytanie konfiguracji/zasobów komputera.
  11. Operacje graficzne i API.
  12. Programowanie obiektowe i operacje bazodanowe. 
  13. Własności i znaczenie maszyny wirtualnej.

Laboratorium

  1. Wprowadzenie do środowiska Eclipse.
  2. Wprowadzenie do środowiska SAGE.
  3. Pisanie i uruchamianie prostych programów.
  4. Deklaracja klas, tworzenie obiektów oraz wywołania metod na rzecz utworzonych obiektów.
  5. Obsługa zdarzeń oraz wyjątków.
  6. Implementacja własności, testowanie programów.
  7. Definiowanie różnych typów klas i interfejsów.
  8. Użycie bibliotek dedykowanych.
  9. Implementacja podstawowych operacji plikowych.
  10. Odczytywanie konfiguracji/zasobów komputera.
  11.  Implementacja wybranych operacji graficznych.
  12. Implementacja wybranych operacji bazodanowych.
  13. Użycie danych i bibliotek kryptograficznych oraz analiz statystycznych. 

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny.

Laboratorium: samodzielna praca przy komputerze. Przerabiany materiał według opracowanych instrukcji, które każdy student dostaje na początku zajęć. Dyskusje prowadzące do pogłębienia wiedzy i lepszego zrozumienia przerabianego materiału.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (40%) i ocena z egzaminu (60%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z laboratorium i z egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Beazley D.M., Programowanie: Pyton, RM, 2002.
  2. Cay, S. Horstman, Java 2. Techniki zaawansowane, Helion, 2005.
  3. Dai N., Mandel L., Ryman A., Eclipse Web Tools Platform. Tworzenie aplikacji WWW w języku Java, Helion 2008.
  4. Lutz M., Ascher D., Python. Wprowadzenie, Helion, 2002.
  5. Navlani A., Fandango A., Idris I., Python i praca z danymi. Przetwarzanie, analiza, modelowanie i wizualizacja. Wydanie III, Helion 2022.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Fehily C., Po prostu Python, Chris Fehily, Helion 2002.
  2. Jaworski M., Tarek Z., Profesjonalne programowanie w Pythonie. Poznaj najlepsze praktyki kodowania i zaawansowane koncepcje programowania, Helion 2022.
  3. Olson S. D.,  Ajax on JAVA,  Helion 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Synówka (ostatnia modyfikacja: 02-03-2024 07:53)