SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Procesy innowacyjne |
Kod przedmiotu | 14.9-WZ-BezP- PI |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomiki i zarządzania innowacjami jako głównych kategorii i dominant rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju, regionów i podmiotów gospodarczych.
-
Wykład:
Pojęcie innowacji i postępu naukowo-technicznego. Źródła i klasyfikacje
innowacji. Modele procesów innowacyjnych. Miejsce i rola działalności
badawczo-rozwojowej w procesie innowacyjnym. Innowacje w mikro i makro
skali i w ujęciu regionalnym. Ryzyko i problemy finansowania
działalności innowacyjnej. Determinanty innowacyjności przedsiębiorstw.
Typy strategii innowacyjnych przedsiębiorstw. Problemy ochrony własności
intelektualnej w Polsce.
Ćwiczenia:
Analiza procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie, branży, regionie.
Studia przypadków krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw
innowacyjnych. Analiza i projektowanie procesów innowacyjnych w
branżowych i regionalnych systemach innowacyjnych. Finansowanie procesów
innowacyjnych.
Projekt:
Analiza wybranego procesu innowacyjnego w dowolnym przedsiębiorstwie.
Wykład: prezentacja multimedialna z elementami konwersatoryjnymi
Ćwiczenia: studium przypadku, prezentacja multimedialna, metoda projektowa, praca w grupach
Projekt: metoda projektowa, studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Projekt: opracowanie projektu; aktywność w projekcie badawczym realizowanym przez pracowników Katedry Innowacji i Przedsiębiorczości.
Wykład – egzamin w formie pisemnej
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i projektu.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (30%) , projektu (30%) i z egzaminu (40%).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń, projektu i egzaminu.
Alternatywną ścieżką zaliczenia ćwiczeń i projektu jest udział w badaniu naukowym obejmującym m.in. identyfikację procesów innowacyjnych zachodzących w polskich przedsiębiorstwach.
1. Świadek A., Regionalne systemy innowacji w Polsce, Difin, Warszawa 2011.
2. Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
3. Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej, pr. zb. pod red. W. Janasza, Difin, Warszawa 2009.
4. Gospodarka oparta na wiedzy i innowacyjność przedsiębiorstw-wybrane
zagadnienia, red. nauk. K. Mieszkowski, K. Piech, Instytut Wiedzy i
Innowacji, Warszawa 2011.
1. Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską, pr. zb. pod red. W. Janasza, Difin, Warszawa 2005.
2. Drucker P.F., Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
3. Wiśniewska J., Ekonomiczne determinanty dyfuzji innowacji produktowych i technologicznych w banku komercyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2004.
4. Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w procesie transformacji, pr. zb. pod red. W. Janasza, Difin, Warszawa 2004.
5. Janasz W., Janasz K, Prozorowicz M., Świadek A., Wiśniewska J., Determinanty innowacyjności przedsiębiorstw, Wyd. Nauk. US, Szczecin 2001.
6. Janasz W., Janasz K., Kornacka D., Świadek A., Wiśniewska J., Innowacje w modelach działalności przedsiębiorstw, Wyd. Nauk. US, Szczecin 2003.
7. Pomykalski Z., Zarządzanie innowacjami, PWN, Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 13:48)