SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Humanizacja medycyny |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-HMe |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Wyjaśnienie idei humanizacji medycyny i holistycznego podejścia do leczenia oraz potrzeby tworzenia rozwiązań systemowych w ramach całego otoczenia osoby chorej. Poznanie specyfiki relacji lekarz – pacjent – zespół medyczny. Przyswojenie informacji związanych z procesem komunikowania się w praktyce medycznej. Wykazanie, że komunikacja komunikacja jest narzędziem pracy lekarza, które ma fundamentalne znaczenie na wszystkich etapach procesu leczenia: od ustalenia właściwej diagnozy po efektywne stosowanie terapii dostępnych w przypadku danego pacjenta.
brak
Wykłady:
1. Humanizacja i dehumanizacja medycyny - powrót do istoty medycyny. Polska i Światowa Akademia Medycyny im. Alberta Schweizera – ich rola w humanizacji medycyny.
2. Wpływ podmiotów zaangażowanych w system opieki (lekarze, ratownicy medyczni, pielęgniarki, fizjoterapeuci, psycholodzy) na jakość relacji lekarz - pacjent. Możliwe konflikty w strukturach społecznych zespołu szpitalnego i ich wpływ na pacjenta.
4. Przekazywanie fachowych informacji medycznych pacjentowi.
5. Przekazywanie złych i niepomyślnych wiadomości. Radzenie sobie z umierającymi i ciężko chorymi pacjentami oraz ich krewnymi.
6. Profesjonalne wsparcie ofiar przemocy domowej.
7. Rola uprzedzeń, stereotypy płci i tło kulturowe,które odgrywają rolę w relacji pracownik służby zdrowia-pacjent.
8. Anamneza z naciskiem psychospołecznym
Ćwiczenia:
1. Definicja i modele komunikacji. Schemat, poziomy i elementy procesu komunikacji.
2. Zasady i przebieg procesu komunikowania się. Techniki komunikacyjne.
3. Skuteczne i aktywne słuchanie. Asertywność w procesie komunikacji.
4. Nawiązywanie kontaktu i budowanie partnerskiej relacji z pacjentem. Medycyna narracyjna
5. Bariery i blokady komunikacyjne.
6. ”Trudny pacjent” i „trudny lekarz” w procesie komunikowania się.
7. Ćwiczenia praktyczne
8. Analiza systemu ochrony zdrowia w Polsce w kontekście rozwiązań sprzyjających postawom dehumanizacyjnym.
Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i zagadnień problemowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kolokwium pisemne/testowe jednokrotnego wyboru. Uzyskanie min. 60% poprawnych odpowiedzi jest warunkiem zaliczenia przedmiotu.. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Widełki procentowe odnoszące się do ocen: 94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Dozwolona jest jedna nieobecność na wykładach i jedna na ćwiczeniach. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 10:16)