SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kardiologia interwencyjna i kardiochirurgia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-KIKa |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia kliniczne | 20 | 1,33 | 20 | 1,33 | Zaliczenie na ocenę |
Seminarium | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z chorobami układu krążenia. Zdobycie wiadomości dotyczących przyczyn, objawów, diagnostyki i postępowania terapeutycznego w zakresie chorób kardiologicznych. Student powinien umieć zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować ewentualne konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w kardiologii i kardiochirurgii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi.
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, farmakologii, propedeutyki chirurgii, propedeutyki pediatrii i propedeutyki chorób wewnętrznych, patomorfologii, radiologii.
WYKŁADY:
WYKŁAD 1. Leczenie zachowawcze, inwazyjne i kardiochirurgiczne choroby niedokrwiennej serca- stabilna dławica piersiowa
WYKŁAD 2. Ostre zespoły wieńcowe Rola kardiologa interwencyjnego i kardiochirurga
WYKŁAD 3. Choroby aorty. Kogo operować a komu implantować stentgraft?
WYKŁAD 4. Ostra i przewlekła niewydolność serca. Leczenie zachowawcze i inwazyjne.
WYKŁAD 5. Kardiomiopatie - możliwości leczenia inwazyjnego i chirurgicznego.
WYKŁAD 6. Infekcyjne zapalenie wsierdzia Kiedy operować?
WYKŁAD 7. Nabyte wady serca-czy tylko kardiochirurgia?
WYKŁAD 8. Zaburzenia rytmu serca leczenie inwazyjne i kardiochirurgiczne.
WYKŁAD 9. Zaburzenia przewodzenia – wskazania do stymulacji
WYKŁAD 10. Nadciśnienie płucne i żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. Kiedy leczymy inwazyjnie a kiedy chirurgicznie?
ĆWICZENIA (zajęcia kliniczne):
Zajęcia nr.1 Choroba niedokrwienna serca
Ćwiczenie 1. Choroba niedokrwienna serca – stabilna choroba niedokrwienna serca. Wskazania do rewaskularyzacji przezskórnej i chirurgicznej.
Ćwiczenie 2. Ostre zespoły wieńcowe. Leczenie inwazyjne i chirurgiczne
Ćwiczenie 3. Interpretacja elektrokardiogramów - choroba niedokrwienna serca
Zajęcia nr.2 Niewydolność serca - leczenie inwazyjne
Ćwiczenie 4. Nabyte wady serca. Metody leczenia chirurgicznego i przezskórnego
Ćwiczenie 5. Przewlekła i ostra niewydolność serca leczenie na Oddziale Kardiologii i Kardiochirurgii.
Zajęcia nr.3 Zaburzenia rytmu
Ćwiczenie 6. Badania elektrofizjologiczne, dla kogo ablacja?
Ćwiczenie 7. Zaburzenia przewodzenia – wskazania do stymulacji
Ćwiczenie 8. Interpretacja elektrokardiogramów , Test
Ćwiczenia (zajęcia kliniczne) w grupach 5 osób prowadzone w oddziale kardiologii oraz w poradni kardiologicznej. W praktycznym nauczaniu nacisk kładziony jest na nabycie umiejętności diagnostyki i prewencji pierwotnej i wtórnej chorób układu sercowo-naczyniowego. Podczas ćwiczeń student doskonali umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego, ustalanie rozpoznania wstępnego, propozycje badań laboratoryjnych i pracownianych, ich interpretacja, rozpoznanie różnicowe, rozpoznanie ostateczne, propozycja postępowania leczniczego u chorych hospitalizowanych stosownie do tematyki seminariów. Udział studentów w obchodach lekarskich. Przedstawienie przypadku przez studenta przed grupą studencką i nauczycielem akademickim. Samodzielne opracowanie historii choroby, pod kontrolą nauczyciela akademickiego. Umiejętność samodzielnego wykonania i interpretacja badania EKG.
Seminaria - omawianie przypadków klinicznych, dyskusja.
Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie do zajęć klinicznych weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Zaliczenie odbytych zajęć na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa oraz oceny umiejętności praktycznych w formie ustnej przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalna 1 nieobecność usprawiedliwiona, odrobienie opuszczonych zajęć z inną grupą studencką.
Zaliczenie końcowe w formie testowej, test jednokrotnego wyboru – do zaliczenia niezbędne udzielenie 60% prawidłowych odpowiedzi. W przypadku oceny niedostatecznej z testu końcowego należy przystąpić do zaliczenia w terminie i trybie uzgodnionym z odpowiedzialnym za zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
PROGRAM OPRACOWAŁ: dr hab. Jarosław Hiczkiewicz, prof. UZ
Biblioteka UZ oferuje usługę skanowania znacznych fragmentów podręczników, które pracownicy Biblioteki wysyłają na konto uniwersyteckie studenta.
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 11:15)