SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Podstawy logopedii |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-PL |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami logopedycznymi: mowa i jej zaburzenia, typologie zaburzeń mowy, charakterystyka wybranych zaburzeń mowy, metody diagnozy i terapii logopedycznej, problematyką logopedii dziecięcej i gerontologopedii, profilaktyką logopedyczną – modele i strategie.
Znajomość anatomii i fizjologii narządów mowy oraz budowy centralnego układu nerwowego człowieka.
1. Wprowadzenie do logopedii: a) rys historyczny rozwoju logopedii w Polsce i na świecie, b) prekursorzy polskiej logopedii (Jan Siestrzyński, Wladysław Ołtuszewski, Benedykt Dylewski, Leon Kaczmarek), c) koncepcje logopedii, d) przedmiot logopedii i specjalizacje, e) wyjaśnienie podstawowych pojęć: mowa, zaburzenia mowy, wady wymowy, f) powstawanie mowy. 2. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy: ICD-10, DSM-IV, klasyfikcja objawowa, klasyfikacje przyczynowe, dylematy terminologiczne. 3. Diagnoza i terapia logopedyczna: procedura i zasady. 4. Charakterystyka, diagnoza i terapia wybranych zaburzeń mowy: dyslalia, jąkanie, opóźniony rozwój mowy, oligofazje, dysartria, afazja, dysfonia, schizofazja. 5. Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci z grupy ryzyka (dzieci niesłyszące, niedosłyszące, głuchoniewidome, z zaburzeniami emocjonalnymi, z niepełnosprawnością intelektualną). Zaburzenia mowy w chorobach uwarunkowanych genetycznie (zespół Cornelii de Lange, zespół Angelmana, zespół kociego krzyku, Zespół łamliwego chromosomu X, Zespół Williamsa, Zespół Pradera-Williego i inne). 6. Zaburzenia mowy w chorobach neurodegeneracyjnych (choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, inne). Pierwotna afazja postępująca. 7. Promocja zdrowia i profilaktyka w logopedii: modele profilaktyki, poziomy, strategie, czynniki ryzyka i chroniące.
Praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie pracy pisemnej dotyczącej wybranego zaburzenia mowy (uzgodnionego podczas zajęć) w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii. Limit nieobecności usprawiedliwionych: 2. Zaległości wynikające z usprawiedliwionych nieobecności Student powinien nadrobić w ciągu 14 dni podczas konsultacji (terminy dostępne na stronie Collegium Medicum) - obowiązuje zaliczenie materiału z danego tematu i uzupełnienie zadania realizowanego w czasie zajęć, na których Student był nieobecny. W przypadku 3 i więcej nieobecności usprawiedliwionych o sposobie zaliczenia decyduje koordynator przedmiotu.
W kwestiach nieobjętych regulaminem decyzje podejmuje osoba odpowiedzialna za przedmiot w oparciu o Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow.
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Opole 2017.
Skorek E.M., Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra, 2017.
Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia, Lublin 2015.
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 10:20)