SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne IV - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne IV
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-PA-IV- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. arch. Mirosław Strzelecki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W zakresie wiedzy:  opanowanie wiedzy i warsztatu projektowego w zakresie teorii i zasad projektowania architektonicznego budynków zamieszkania zbiorowego, wraz z zagospodarowaniem terenu, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii IM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym, oraz w koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów.

W zakresie umiejętności:  znajomość warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi  do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii BIM.

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, zwrócenie uwagi na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego

Wymagania wstępne

brak wymagań

 

Zakres tematyczny

PROJEKT A4 Budynki zamieszkania zbiorowego z funkcjami uzupełniającym.(domy zamieszkania dla ludzi starszych, domy opieki społecznej, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, hotele, schroniska młodzieżowe, schroniska górskie, pensjonaty, motele, zajazdy, zakłady karne, itp.)

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotów: Projektowanie urbanistyczne III, Projektowanie architektoniczno-budowlane V, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku III

W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków zamieszkania zbiorowego, pokazuje przykłady zrealizowanych domów mieszkalnych wielorodzinnych, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury zamieszkania studenci omawiają wielowątkowe problemy psychologiczne, przestrzenne i społeczne związane z zamieszkiwaniem w zamkniętej społeczności, dyskutują jakie powinny być cechy domów zamieszkania zbiorowego w krajobrazie otwartym, górskim, przyrodniczym oraz miejskim w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych.

Architektura dedykowana wspólnotom mieszkaniowym. Kreowanie przestrzeni wspólnotowych w zabudowie mieszkaniowej: cohousing,

Omówienie wariantów formy przestrzennej zabudowy wielofunkcyjnej pod kątem koncepcji mikrośrodowiska jako miejsca wspólnoty. Alternatywne budownictwo mieszkaniowe - dobre praktyki (bestpractices), studia przypadków (casestudies).

Omawia się metody projektowania; zastosowania rozwiązań technicznych w skali architektonicznej i urbanistycznej;  sposoby prezentacji  i  opracowania  projektu  architektonicznego, teoretycznego  uzasadnienia  koncepcji  oraz metody sporządzania opisu technicznego projektu.

Omawiane są zagadnienia nasłonecznienia, teorie architektoniczne, i rozwiązania funkcjonalno – przestrzenne w zależności od tradycji budowlanej,  kultury, warunków klimatycznych i zasobów naturalnych na przykładach z różnych części świata.

Przedstawienie sposobów i zasad wizualizacji pracy projektowej. Wybór scen. Ustawienie kamery i nawigacja. Zasady kompozycji sceny. Ustawienie światła. Definiowanie materiałów. Rendering zaawansowany – ustawienie podkładu z istniejącego terenu, mgła, światło w strefie geograficznej, rendering w nocy. Kadrowanie zwizualizowanych obrazów. Zapis wyników, drukowanie wyników, tworzenie dokumentów.

Przedstawienie sposobów i zasad przedstawienia graficznego pracy projektowej. Sposoby organizacji pracy projektowej na arkuszu. Wybór i jednorodnej  grafiki przedstawienia pracy projektowej. Dobór czcionki i jej wielkości. Kolorystyka arkuszy. Graficzne sposoby zapisu informacji. Tworzenie i zapis arkuszy.

W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, oraz modelu 3D w technologii BIM, związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych elementów budynków zamieszkania zbiorowego, oraz opracowują  projekt końcowy PROJEKT A4 wybranego rozwiązania  w modelu 3D w technologii BIM,

PROJEKT A4. Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).

Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Opracowanie wnętrz architektonicznych, kreacja charakterystycznych przestrzeni publicznych i półpublicznych z naciskiem na przestrzenie wspólnotowe. Opracowanie charakterystycznych przestrzeni prywatnych i półprywatnych, tworzenie modelu „idealnie” funkcjonującego budynku o założonej funkcji.Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.

Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.

Zakres opracowania projektu końcowego: Projekt powinien być wykonany w skali 1:200., zawierać  następujące  rysunki  w  skali  jak  podano  wyżej:  rzuty  wszystkich kondygnacji,  dwa  przekroje,  5  elewacji  z  uwzględnieniem  odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym.  Projekt  oprócz  rozwiązania  programu funkcjonalnego powinien zawierać  czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji  budynku  oraz  infrastruktury  technicznej,  a  także  proponowane  w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne,  projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.

20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej gdzie studenci uczą się programów do projektowania architektonicznego  (CAD) (BIM) i wizualizacji

Tworzenie cyfrowego modelu architektoniczno-urbanistycznego jako bazy do pozyskiwania i zastosowania informacji o przestrzeni i o obiektach:

Modelowanie BIM

Tworzenie zestawień ilościowych materiałów;

Tworzenie zestawień powierzchni użytkowej i kubatury bryły koncepcyjnej.

Modelowanie i parametryzacja bryły koncepcyjnej;

 

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg ustaleń przez prowadzącego..

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenia częściowe poszczególnych etapów opracowania projektu w postaci opisanych zadań, na oceną: "zaliczono" lub "nie zaliczono".
Zaliczenie końcowe projektu na ocenę od 2 do 5.

Egzamin z wiedzy pozyskanej na wykładach, oraz ćwiczeniach na ocenę od 2 do 5, powiązany z prezentacją projektu semestralnego A4.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Korzeniewski Władysław, Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa 1981.

Newman Oscar, Creating Defensible Space, U.S. Department of Housing and Urban Development Office of Policy Development and Research, 1996 (dostępne na stronie: http://www.defensiblespace.com/book.htm)

Adamczewska-Wejchert, Hanna, Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Warszawa: Arkady, 1985.

Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.

Gehl, Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, 2009.

Wejchert, Kazimierz, Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, Arkady, 1984.

Peters, Paulhans, Rosner, Rolf, Wohnhäuser: Einfamilienhäuser und Wohnungen in kleinen Siedlungen, München: Georg D. W. Callwey, 1977; wydanie polskie: Peters, Paulhans, Rosner, Rolf, Małe zespoły mieszkaniowe: domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, 1983.

Bridget, F., Housing transformations of twenty-first century living, Abingdon-on-Thames2006.

Cerver,A.F., The World of contemporary architecture,Köln 2005.

Schneider-Skalska, G., Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego. Wybrane Zagadnienia, Kraków 2004.

Bauman, Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2006.

Czarnecki, B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004.

Gehl, J, Życie miedzy budynkami, Użytkowanie przestrzeni publicznych, Kraków 2009.

Norberg-Schulz, C., Bycie, przestrzeń i architektura, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

Forster, Wolfgang, Housing in the 20th and 21st Centuries, Prestel Publ., 2006.

French, Hilary, Key Urban Housing of the Twentieth Century: Plans, Sections and Elevations, Laurence King Publ., 2008.

Gregory, Rob, Key Urban Housing of the Twentieth Century Plans Sections and Elevations, Laurence King Publ., 2008.

Guallart, Vincente, Sociopolis: Project for a City of the Future, Actar/Architectektur Zentrum Wien, 2006.

Hastings, Robert S., Wall, Maria, Sustainable Solar Housing, Earthscan Ltd, 2009

Jones, Will, New Residential Architecture: Radical Approaches to Contemporary Housing, Mitchell Beazley Publ., 2005.

McLeod, Virginia, Detail in Contemporary Residential Architecture, Laurence King Publishers, 2007.

Mozas, Javier , Fernandez Per, Aurora, Dbook: Density, Data, Diagrams, Dwellings, a+t ediciones, 2007.

Schittich, Christian, High-Density Housing: Concepts, Planning, Construction, Seria In Detail, Birkhäuser Basel, 2008.

Schneider, Friederike, Floor Plan Manual Housing / Grundrißatlas Wohnungsbau, Birkhäuser, 1994.

Living Spaces – Sustainable Building and Design, Thomas Schmitz-Günther, Cologne: Könemann Verlagsgesellschaft, 1999. [57] Schleifer, Simone (red.), Small Apartments, Köln: Taschen, 2005.

Schleifer, Simone (red.), Small Lofts, Köln: Taschen, 2006.

Solar Architecture Strategies, Visions, Concepts, Seria In Detail, Birkhäuser Basel, 2007.

Till, Jeremy, Schneider, Tatjana, Flexible Housing, Architectural Press, 2007.

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w sprzęt komputerowy zawierający programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez mgr inż. arch. Mirosław Strzelecki (ostatnia modyfikacja: 06-07-2022 10:23)