SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria projektowania i ergonomia I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria projektowania i ergonomia I
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-TPE-I- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Justyna Juchimiuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy: Zdobycie wiedzy na temat teoretycznych podstaw projektowania architektonicznego oraz interdyscyplinarnych problemów architektury

w zakresie umiejętności: Umiejętność gromadzenia, selekcji i analizy materiałów, danych technicznych i materiałowych, literatury, i dokumentów w procesie projektowania architektonicznego

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: Współpraca z otoczeniem, wrażliwość na użytkownika i zaspokajanie jego potrzeb psychofizycznych

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Przedmiot stanowi bazę teoretyczną dla przedmiotu  Projektowanie architektoniczne I

Teoria architektury na tle socjologii , psychologii, antropologii i filozofii kultury. Zagadnienia kompozycji i budowy form, funkcji i konstrukcji architektonicznej w sposób chronologiczny i tematyczny oraz podstawowe teoretyczne zagadnienia projektowania architektonicznego, normy projektowe i standardy rysunkowe, warunki techniczne, wymiarowanie, skalowanie, oznaczenia na rysunkach, podstawowe wymiary elementów przestrzennych i użytkowych, antropometria, tematyka związana z ergonomią i czynnikami ludzkimi w architekturze, relacje  pomiędzy człowiekiem, obiektami budowlanymi i elementami natury.

Zagadnienia związane z projektowaniem obiektów architektonicznych prezentowane na wybranych przykładach współczesnych realizacji architektonicznych– podstawy: a) materiał, konstrukcja, forma, b) elementy obiektów, funkcja, kompozycja. c) zasada projektowa d) scenariusze przestrzenne, relacja użytkownik-przestrzeń

Tradycyjne i współczesne teorie  komponowania, trwałość i zmienność elementów składowych, cechy kompozycji, kanony i porządki, teoria Żurawskiego o budowie formy architektonicznej

Metody kształcenia

Przyjęto metodę prowadzenia różnych form laboratorium: ćwiczenia praktyczne, dyskusje, prelekcje, prezentacje, studia przypadków, analizy realizacji itp.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student zdobywa zaliczenie na podstawie kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności .

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

  1. Alexander C. I in.: A Pattern Language. Towns. Buildings. Construction. Nowy Jork 1977.
  2. Ciechanowski Kazimierz: Podstawy kompozycji architektonicznej, Wrocław 1972.
  3. Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. ].
  4. Krier Rob: Elements of architecture, Academy Edition, London 1992.
  5. Grandjean Etienne: Ergonomia mieszkania aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa 1978.
  6. Neufert E.: Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady. 
  7. Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015
  8. Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p.
  9. Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix,
  10. Hertzberger Herman: Space and the Architect, 010 Publishers, Rotterdam 2000 
  11. Hertzberger Herman: Lessons for students in architecture, 010 Publishers, Rotterdam 2005
  12. Rasmussen Steen Eiler: Odczuwanie architektury, Biblioteka Architekta, Warszawa 1999 
  13. Wejchert Kazimierz: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984.
  14. Żórawski Juliusz: O budowie formy architektonicznej, Warszawa 1973.
  15. Norberg-Schulz Christian: Bycie, przestrzeń, architektura, Biblioteka Architekta, Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

Czasopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :

  1. Architektura i Biznes, wyd. RAM.
  2. Architektura, wyd. Murator.
  3. Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons
  4. A10 - new European architecture”
  5. Architectural Design
  6. Casabella
  7. Domus
  8. Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München.
  9. L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place.
  10. Plan

Uwagi

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (ostatnia modyfikacja: 05-03-2023 21:11)