SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria projektowania i ergonomia II |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-TPE-II- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
W zakresie wiedzy:
zdobycie wiedzy na temat teoretycznych podstaw projektowania architektonicznego oraz interdyscyplinarnych problemów architektury
W zakresie umiejętności:
umiejętność gromadzenia, selekcji i analizy materiałów, danych technicznych i materiałowych,, literatury, i dokumentów w procesie projektowania architektonicznego
W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
współpraca z otoczeniem, wrażliwość na użytkownika i zaspokajanie jego potrzeb psychofizycznych
Zaliczenie przedmiotu Teoria projektowania i ergonomia I
Ogólna wiedza na temat interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego
Przedmiot stanowi bazę teoretyczną dla przedmiotu Projektowanie architektoniczne II
Teoria architektury na tle antropologii, filozofii kultury, socjologii, psychologii. Zagadnienia związane z kompozycją i budowy form, funkcji i konstrukcji architektonicznej oraz podstawowe teoretyczne zagadnienia projektowania architektonicznego, normy projektowe i standardy rysunkowe, warunki techniczne, wymiarowanie, skalowanie, oznaczenia na rysunkach, antropometria i tematyka związana z ergonomią i czynnikami ludzkimi w architekturze, relacje pomiędzy człowiekiem, obiektami budowlanymi i elementami natury.
Zagadnienia związane z powstawaniem projektu - podstawy: a) konwencjonalny zestaw rysunków jako forma komunikacji architekta z odbiorcą, b) model i wizualizacja - formy komunikacji architekta z odbiorcą, c) model cyfrowy. Omówienie wykonywania inwentaryzacji budowlanej sposobu pomiaru i zapisu graficznego, zasady programowania i określania grupy odbiorców, Universal Design - projektowanie uniwersalne, percepcja i doświadczanie architektury, hierarchizacja potrzeb człowieka a hierarchizacja i układ stref przestrzennych, teoria A. Maslowa i inne. Architektura (nie)dostępna? czyli jak nie projektować. Diagramy dostępności i mapy barier architektonicznych.
Metody podające:
przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
Metody poszukujące:
zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student zdobywa zaliczenie na podstawie kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności .
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, kreatywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Czasopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :
Architektura i Biznes, wyd. RAM;
Architektura, wyd. Murator;
Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München;
L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place;
Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons;
A10 - new European architecture”;
Architectural Design, itd.
Sala laboratoryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 16-01-2023 13:08)