SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia architektury I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia architektury I
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-HA-I- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Michał Pszczółkowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z najważniejszymi zagadnieniami i problemami, związanymi z historią architektury powszechnej, w tym terminologią związaną z architekturą historyczną.

Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uświadomienie studentowi  społecznej roli architekta

Celem w zakresie umiejętności odróżniania stylów architektonicznych i określania ich cech, przybliżonego datowania budynku na podstawie cech formalnych oraz umiejętności wykorzystania form architektury historycznej jako inspiracji twórczej, nauczenie studenta pozyskiwania informacji z literatury oraz innych źródeł, a także analizowania, rozpoznawania interpretowania i wartościowania zabytków architektury, jak również formułowanie wniosków.

Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnej oraz zespołowej pracy studialnej i projektowej w szczególności związanej z rewitalizacją oraz wyrobienie świadomości społecznej roli architekta oraz kompetencji do popularyzacji zagadnień architektonicznych w społeczeństwie. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uświadomienie studentowi  społecznej roli architekta

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Historia architektury prehistorycznej i starożytnej.

Pojęcie architektury, różnice pomiędzy architekturą i budownictwem. Zagadnienie stylu w architekturze. Przestrzeń, kompozycja, materiał i ich znaczenie w architekturze i budownictwie. Najwcześniejsze formy architektoniczne w okresie prehistorycznym: menhir, dolmen, kromlech (Stonehenge – forma, funkcja), grobowiec korytarzowy. Architektura prehistoryczna na ziemiach polskich – źródła najwcześniejszych form architektonicznych na ziemiach polskich: prehistoryczna osada (Biskupin), gród, architektoniczne formy kultowe (chram, kromlech, kurhan). Architektura starożytna: ramy czasowe, główne zjawiska cywilizacyjne. Egipt: piramidy, mastaby, kanon świątyni egipskiej – typy i rodzaje świątyń. Mezopotamia: ziggurat, architektura miejska (Babilon); zastosowanie cegły, początki konstrukcji sklepień (sklepienie pozorne). Starożytna Grecja: kultury helladzkie (minojska i mykeńska). Periodyzacja architektury greckiej. Porządki architektoniczne. Kompozycja i struktura konstrukcyjna w architekturze starożytnej Grecji, rola matematyki i geometrii; złota proporcja. Układ funkcjonalny świątyni greckiej i typy przestrzenne. Architektura świecka – stoa, teatr, buleuterion; rozwiązanie funkcjonalne domu greckiego. Starożytny Rzym; tradycja etruska, nowe zjawiska w budownictwie (bitumen, łęk konstrukcyjny, sklepienie) i architekturze (nowe porządki architektoniczne, porządek spiętrzony, kolumna jako forma dekoracyjna). Architektura użyteczności publicznej – teatr rzymski, amfiteatr, bazylika, termy, obiekty inżynierskie. Domus romana – układ przestrzenno-funkcjonalny, rodzaje pomieszczeń; insula. Zmierzch starożytności.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład informacyjny, pokaz, prezentacje audio-wizualne.

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student zdobywa zaliczenie  na podstawie obecności na wykładach oraz zdanego kolokwium.

progi punktowe:

50%–60% pozytywnych odpowiedzi        dst

61%–70% pozytywnych odpowiedzi          dst+

71%–80% pozytywnych odpowiedzi          db

81%–90% pozytywnych odpowiedzi          db+

91%–100% pozytywnych odpowiedzi        bdb

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

1. Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, red. J. Le Goff, Warszawa 1995;

2. Bogucka M., Samsonowicz H., Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Wrocław 1986;

3. Grimal P., Miasta rzymskie, Warszawa 1970;

4. Gutkind E.A., International History of City Development, t. I-VII, New York 1964 – 1972;

5. Kalinowski W., Zarys historii budowy miast w Polsce do połowy XIX wieku. Toruń 1966;

6. Książek M., Zarys budowy miast średniowiecznych w Polsce do końca XV wieku, Kraków 1996;

7. Mumford L., The City in History. Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Harmondsworth 1975;

8. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast - ludzie i środowisko, Warszawa 1996;

9. Parnicki - Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji. Warszawa 1975;

10. Tołwiński T., Urbanistyka, t. 1: Budowa miast w przeszłości, Warszawa 1947;

11. Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971;

12. Zarębska T. , Teoria urbanistyki włoskiej XV i XVI wieku. Warszawa 1971;

Literatura uzupełniająca

1. Bernhard M.L., Sztuka archaiczna, Warszawa 1989;

2. Bernhard M.L., Sztuka grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974;

3. Bernhard M.L., Sztuka grecka V wieku p.n.e. Warszawa 1975;

4. Bernhard M.L., Sztuka hellenistyczna. Warszawa 1980;

5. Bogdanowski J., Architektura obronna w krajobrazie Polski. Od Biskupina do Westerplatte. Warszawa 1996;

6. Münch H., Początki średniowiecznego układu miejskiego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Śląska. „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, t. V, 1960, Z. 3;

7. Pudełko J., Działka lokacyjna w strukturze przestrzennej średniowiecznych miast śląskich XIII wieku. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, t. 9, 1964, z. 2, s. 115-137;

8. Pudełko J., Rynki w planach miast Śląska. „Kwartalnik, Architektury i Urbanistyki”, t. 4, 1959, Z. 3-4, s. 235-263;

9. Ulatowski K., Architektura starożytnej Grecji. Warszawa -, PWN, Poznań 1962;

10. Wąsowicz A., Zagospodarowanie przestrzenne antycznych miast greckich, Wrocław 1982;

Uwagi

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 13-01-2023 10:45)