SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia plastyczna I |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-PP-I- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.
Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.
Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego.
Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Rozwijanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej.
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, mającej wiodącą rolę w edukacji społecznej.
brak
Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na kolor, formę i światło - zarówno w oparciu o studia z natury - jak i kreowanie abstrakcyjnych form z wyobraźni.
Kształcenie umiejętności budowania kompozycji zintegrowanych z formą architektoniczną oraz tworzenia koncepcji plastycznej obiektu architektonicznego, podkreślającej charakter tego obiektu, w technice najlepiej oddającej zamysł architekta.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi (syntetyczny szkic koncepcyjny, szkic malarski, rysunek lawowany, rysunek linearny, światłocieniowe studium z natury, fotografia, grafika komputerowa) jako środkami artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość kompozycji i perspektywy oraz budowy formy i kreowania przestrzeni.
Rozwijanie i pogłębianie umiejętności korzystania z technik cyfrowych - fotografia, animacja, film, komputerowe programy graficzne oraz prezentacyjne - w celu dopracowania oraz zaprezentowania własnej koncepcji plastycznej, a także wykonania krótkiej prezentacji multimedialnej związanej z tematem zajęć.
Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności - również pod kątem opracowania własnego portfolio architektonicznego.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej oraz projektowej, a także pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.
Pogłębianie umiejętności kompozycyjnych z uwzględnieniem poszukiwań indywidualnych rozwiązań plastycznych plansz i rysunków, a także - konkursowych, dyplomowych, inwestorskich - koncepcji architektonicznych.
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu: Projektowanie Architektoniczne I.
obserwacja, analiza, interpretacja, studium z natury, szkice w plenerze, szkice koncepcyjne,
rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym,
kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych,
indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa,
podsumowanie wyników oraz dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
obecność na zajęciach (min. 80%)
zaliczenie wszystkich ćwiczeń
przystąpienie do przeglądu końcowego
oddanie oryginałów wszystkich prac
ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach
1. R. Natusiewicz, Rysunek Architekta, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992
2. K. Teissig, Techniki rysunku, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982
3. A. Jeziorkowski, Nie tylko o rysunku, Politechnika Poznańska, Poznań 1998
4. K. Zwolińska, Z. Malicki Mały słownik terminów plastycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975
5. R. Arnheim, Myślenie wzrokowe, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2013
6. W. Strzemiński, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
-
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 16-01-2023 10:27)