SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia plastyczna I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia plastyczna I
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-PP-I- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.

Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.

Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.

Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego. 

Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.

Rozwijanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej.

Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, mającej wiodącą rolę w edukacji społecznej.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na kolor, formę i światło - zarówno w oparciu o studia z natury - jak i kreowanie abstrakcyjnych form z wyobraźni.

Kształcenie umiejętności budowania kompozycji zintegrowanych z formą architektoniczną oraz tworzenia koncepcji plastycznej obiektu architektonicznego, podkreślającej charakter tego obiektu, w technice najlepiej oddającej zamysł architekta.

Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi (syntetyczny szkic koncepcyjny, szkic malarski, rysunek lawowany, rysunek linearny, światłocieniowe studium z natury, fotografia, grafika komputerowa) jako środkami artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość kompozycji i perspektywy oraz budowy formy i kreowania przestrzeni.

Rozwijanie i pogłębianie umiejętności korzystania z technik cyfrowych - fotografia, animacja, film, komputerowe programy graficzne oraz prezentacyjne - w celu dopracowania oraz zaprezentowania własnej koncepcji plastycznej, a także wykonania krótkiej prezentacji multimedialnej związanej z tematem zajęć.

Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności - również pod kątem opracowania własnego portfolio architektonicznego.

Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej oraz projektowej, a także pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.

Pogłębianie umiejętności kompozycyjnych z uwzględnieniem poszukiwań indywidualnych rozwiązań plastycznych plansz i rysunków, a także - konkursowych, dyplomowych, inwestorskich - koncepcji architektonicznych.

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu: Projektowanie Architektoniczne I.

Metody kształcenia

obserwacja, analiza, interpretacja, studium z natury, szkice w plenerze, szkice koncepcyjne,

rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym,

kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych,

indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa,

podsumowanie wyników oraz dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

obecność na zajęciach (min. 80%)

zaliczenie wszystkich ćwiczeń

przystąpienie do przeglądu końcowego

oddanie oryginałów wszystkich prac

ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach

Literatura podstawowa

1. R. Natusiewicz, Rysunek Architekta, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992

2. K. Teissig, Techniki rysunku, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982

3. A. Jeziorkowski, Nie tylko o rysunku, Politechnika Poznańska, Poznań 1998

4. K. Zwolińska, Z. Malicki Mały słownik terminów plastycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975

5. R. Arnheim, Myślenie wzrokowe, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2013

6. W. Strzemiński, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016

Literatura uzupełniająca

1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

2. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

3. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 16-01-2023 10:27)