SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ochrona środowiska i ekologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ochrona środowiska i ekologia
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-OŚE- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska w architekturze. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego

Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta do pozyskiwania informacji z literatury i innych źródeł dotyczących podstaw ochrony środowiska, przygotowywania i przedstawiania  prezentacji medialnej  i ustnej, dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska.

Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest wykształcenie u studenta zrozumienia potrzeby aktualizacji wiedzy o ochronie środowiska przez ustawiczne kształcenie i pracę w zespole.

 

Wymagania wstępne

Brak wymagań

Zakres tematyczny

Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Trwały i zrównoważony rozwój oraz jego cele wg. Agendy 2030. Racjonale korzystanie z zasobów naturalnych. Wykorzystanie OZE- odnawialnych źródeł energii. Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych. Omówienie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Przedstawienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby i jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Hałas w środowisku. Zagrożenie światłem. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Szata roślinna jako wskaźnik przydatności terenu do zagospodarowania. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej. Prezentacje multimedialne zapoznające studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku,  zagrożeniem światłem i formami ochrony przyrody w Polsce. Zajęcia terenowe z fitosocjologii. Omówienie epidemii i pandemii koronawirusem. Transformacja energetyczna miast i osiedli.

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student zalicza wykład – pisemne kolokwium, zawierające 8-10 pytań ocenianych na 0 – 1 pkt; do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 5 punktów.

Ćwiczenia:

Student zalicza ćwiczenie - prezentacja multimedialna przygotowana na 20 minut oraz wykonanie cząstkowych prac posterowych.

Sprawdzenie kompetencji studenta w trakcie wprowadzenia do zajęć ćwiczeniowych.

Zasada ustalania oceny:

Ocena z osiągniętych efektów kształcenia składa się z oceny zaliczenia wykładu i z oceny zaliczenia ćwiczenia - pisemne kolokwium oraz z oceny za aktywność podczas zajęć, a także oceny za przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej.

Literatura podstawowa

  1. Bać A. (2021), Architektura energoaktywna po 2021. Tom1. Zagadnienia architektoniczno-budowlane, PWN, 2020, https://www.dbc.wroc.pl/publication/146564
  2. Dobrzańska .,Kiełczewski D., Dobrzański G., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa 2019 .
  3. Krystek J., Ochrona środowiska  dla inżynierów. PWN, Warszawa 2018 .
  4. ONZ, Agenda 2030 https://www.un.org.pl/agenda-2030-rezolucja , https://www.unic.un.org.pl/files/164/Agenda 2030_pl_2016_ostateczna.pdf
  5. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 627 i ustawy pokrewne
  6. Wolański N., Ekologia człowieka  Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. T.1.,PWN, Warszawa 2012.
  7. Wehle-Strzelecka S. ( Energia słońca w kształtowaniu środowiska mieszkaniowego, OW PKr , Kraków 2014.
  8. Weiner J. 2002. Życie I ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa
  9. Strzałko J. Mossor-Pietraszewska T. 2006. Kompedium wiedzy o ekologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

  1. Bać, A. Kasperski, J. (2013) red. Kierunki rozwoju budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Dolnego Śląska, OW PWr https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/26640/edition/24087
  2. Bać, A., (2019) Zrównoważenie w architekturze: od idei do realizacji na tle doświadczeń kanadyjskich, OW PWr
    https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/148224/edition/82043?language=en
  3. Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., Zasoby Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003.
  4. Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003.
  5. Kozłowski S.2000. Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa
  6. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.

Uwagi

Sala  z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (ostatnia modyfikacja: 05-03-2023 21:06)