SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ochrona środowiska i ekologia |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-OŚE- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska w architekturze. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego
Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta do pozyskiwania informacji z literatury i innych źródeł dotyczących podstaw ochrony środowiska, przygotowywania i przedstawiania prezentacji medialnej i ustnej, dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska.
Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest wykształcenie u studenta zrozumienia potrzeby aktualizacji wiedzy o ochronie środowiska przez ustawiczne kształcenie i pracę w zespole.
Brak wymagań
Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Trwały i zrównoważony rozwój oraz jego cele wg. Agendy 2030. Racjonale korzystanie z zasobów naturalnych. Wykorzystanie OZE- odnawialnych źródeł energii. Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych. Omówienie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Przedstawienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby i jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Hałas w środowisku. Zagrożenie światłem. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Szata roślinna jako wskaźnik przydatności terenu do zagospodarowania. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej. Prezentacje multimedialne zapoznające studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku, zagrożeniem światłem i formami ochrony przyrody w Polsce. Zajęcia terenowe z fitosocjologii. Omówienie epidemii i pandemii koronawirusem. Transformacja energetyczna miast i osiedli.
metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student zalicza wykład – pisemne kolokwium, zawierające 8-10 pytań ocenianych na 0 – 1 pkt; do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 5 punktów.
Ćwiczenia:
Student zalicza ćwiczenie - prezentacja multimedialna przygotowana na 20 minut oraz wykonanie cząstkowych prac posterowych.
Sprawdzenie kompetencji studenta w trakcie wprowadzenia do zajęć ćwiczeniowych.
Zasada ustalania oceny:
Ocena z osiągniętych efektów kształcenia składa się z oceny zaliczenia wykładu i z oceny zaliczenia ćwiczenia - pisemne kolokwium oraz z oceny za aktywność podczas zajęć, a także oceny za przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej.
Sala z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (ostatnia modyfikacja: 05-03-2023 21:06)