SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie zrównoważone - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie zrównoważone
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-ZRZA- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Anna Staszczuk, prof. UZ
  • dr inż. arch. Justyna Juchimiuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Pozyskanie wiedzy i podniesienie świadomości studentów w zakresie projektowania i wykonywania budynków z poszanowaniem otaczającego środowiska w całym cyklu ich istnienia (od pozyskania surowców do produkcji materiałów budowlanych do rozbiórki obiektu i utylizacji odpadów). Myślenie w kategoriach cyklu życia produktu, procesu budowlanego czy całego obiektu jest ważnym elementem edukacji, a umiejętności praktyczne w postaci sporządzania analiz LCA (ocena cyklu życia) staną się w najbliższych latach niezbędne w praktyce inżynierskiej, wspomagając procesy decyzyjne przy wyborze konkretnych rozwiązań.
2. Nabycie praktycznych umiejętności poruszania się w środowisku programu Sima Pro; w celu sporządzania ocena oddziaływania na środowisko w odniesieniu do budynków z uwzględnieniem metodologii LCA.
3. Nabycie umiejętności formułowania opinii i konstruktywnej krytyki dotyczącej proponowanych rozwiązań architektonicznych i ich wpływu na środowisko, umiejętności współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

Wykład

Pojęcie rozwoju zrównoważonego, geneza, wskaźniki. Architektura i budownictwo zrównoważone – podstawowe założenia i wyzwania. Kształtowanie zrównoważonych obiektów budowlanych, zespołów, osiedli, miasta. Myślenie w kategoriach cyklu życia (LCA). Ocena cyklu życia produktów, procesów, obiektów budowlanych. Metodologia LCA zdefiniowana w normach ISO 14040x/ - Etapy sporządzania analizy: określenie celu i zakresu, analiza zbioru wejść i wyjść, ocena wpływu, interpretacja wyników.

Laboratorium

W ramach ćwiczeń student wykonuje przykładowe projekty, zadania wskazane przez prowadzącego wykorzystując w tym celu program komputerowy  np. Sima Pro lub inny dostępny w pracowni komputerowej

Przykładowe zadania:
- Analiza porównawcza oddziaływania na środowisko procesów produkcji i transportu na plac budowy różnych materiałów budowlanych;
- Analiza oddziaływania na środowisko przykładowej przegrody budowlanej;
- Analiza oddziaływania na środowisko prostego budynku mieszkalnego.
- Analiza budynku, zespołu i osiedla wg celów rozwoju zrównoważonego  Agendy 2030

Metody kształcenia

Przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prezentacja multimedialna.
Rozwiązywanie zadań, dyskusja wyników, praca samodzielna i w grupach - kształcenie interaktywne, kreatywne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny z testu przeprowadzonego po zakończeniu serii wykładów.

Progi punktowe: 50-60% - dostateczny; 61-70% - dostateczny plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry

Laboratorium:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny ze wszystkich zadań obliczeniowych (waga 3), kolokwium (waga 2), obecności i aktywności na zajęciach (waga 1).

Ocena końcowa jest wystawiona na podstawie progów punktowych: 50-60% - dostateczny; 61-70% - dostateczny plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk W., Ekologia Wyrobów, PWE, Warszawa 2004.
  2. Bać, A. Kasperski, J. (2013) red. Kierunki rozwoju budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Dolnego Śląska, OW PWr https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/26640/edition/24087
  3. Bać, A., (2019) Zrównoważenie w architekturze: od idei do realizacji na tle doświadczeń kanadyjskich, OW PWr
    https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/148224/edition/82043?language=en
  4. Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998;
  5. Berdo J., Zrównoważony rozwój: w stronę życia w harmonii z przyrodą, Earth Conservation, Sopot 2006.
  6. Borys T. (red.), Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, tom 1-4.Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2010.
  7. Burchard-Dziubińska M., Drzazga D., Rzeńca A., Zrównoważony rozwój naturalny wybór,Wyd. Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014,
  8. Firlong S. (red.), Zrównoważone budynki biurowe, praca zbiorowa , Wydawnictwo  Naukowe PWN, Warszawa 2018;
  9. Janasz W., Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji, Wyd. Difin, 2011.
  10. Kozłowski S., Zrównoważony rozwój – program na jutro, Abrys, Poznań-Warszawa 2008.
  11. Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA),Wyd. PWN 2007.
  12. Pindór T. (red.), Proces wdrażania rozwoju zrównoważonego w przedsiębiorstwie,Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2005.
  13. Sandner J., Zrównoważony rozwój szansą dla ludzkości,Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2009.
  14. Majerska-Pałubicka B., Zintegrowane projektowanie architektoniczne w kontekście zrównoważonego rozwoju. Doskonalenie procesu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2014;
  15. ONZ, Agenda 2030 https://www.un.org.pl/agenda-2030-rezolucja , https://www.unic.un.org.pl/files/164/Agenda 2030_pl_2016_ostateczna.pdf
  16. Polska Norma PN-EN seria ISO 14040 (www.pkn.pl).
  17. Ryńska E.D., Zintegrowany proces projektowania prośrodowiskowego. Projektant a środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012;

Literatura uzupełniająca

  1. Borys T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wyd. Ekonomia i Środowisko,Warszawa-Białystok 2005.
  2. Gruszka A., Niegowska E., Zarządzanie Środowiskowe. Komentarz do norm serii 14000, PKN, Warszawa 2007.
  3. Guzowski M., Towards Zero-Energy Architecture. New Solar Design, Laurence King Publishing Ltd., Londyn, 2010;
  4. Haggard K., Bainbridge D., Aljilani R.,  Goswami D.Y. (Ed.), Passive SolarArchitecture Pocket References, Routlendge, London 2010;
  5. Hegger M., From Passive Utilization to Smart Architecture [w:] Schittich C.(Ed.) In Detail. Solar Architecture: Strategies, Vision, Concept, Munich: Brikhauser (2003) s.12-25;
  6. Kozłowski S., Ekorozwój. Wymagania XXI wieku, PWN, Warszawa 2000.
  7.  Marchwiński J., Fasady fotowoltaiczne. Technologia PV w architekturze. Oficyna Wydawnicza WSEiZ, Warszawa 2012;
  8. Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, Warszawa 1999.
  9. Sowa J.,(red.) Budynki o niemal zerowym zużyciu energii, praca zbiorowa, Warszawa 2017.   
  10. Tyrko R., Odnawialne źródła energii, Wydawnictwo OWG, Warszawa 2011;
  11. Wesołowska M. (red. nauk.) Budownictwo energooszczędne w  Polsce - stan i perspektywy, Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz  2015;
  12. Zimny J., Odnawialne źródła energii w budownictwie niskoenergetycznym, Tom 1 Problemy Ekoenergetyki i Inżynierii Środowiska,  Polska Geotermalna Asocjacja, Akademia Górniczo-Hutnicza Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Kraków-Warszawa 2010.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (ostatnia modyfikacja: 05-03-2023 21:24)