SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia miasta i wsi |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-SMW- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami i strategiami działań projektowych i planistycznych umożliwiających kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
2.Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania logicznej analizy uwarunkowań i zagrożeń środowiskowych oraz przedstawiania jej w czytelnej formie graficznej.
3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zapoznania się z uwarunkowaniami jakości życia oraz uwrażliwienie na potrzeby społeczne i kulturowe oraz odczucie bezpieczeństwa
brak
Socjologiczne definicje miasta i wsi oraz przedmiot socjologii miasta i wsi.
Teoria społecznego wytwarzania przestrzeni. Interakcja człowieka z miejscem.
Chicagowska szkoła socjologii miasta - zarys koncepcji z zaakcentowaniem poglądów R.E.Parka, E. Burgessa.
Postrzeganie, waloryzowanie i odbiór przestrzeni miasta- analiza problemu (A.Wallis, K.Linch).
Społeczna interpretacja procesu urbanizacji. Czas społeczny i jego atrybuty w przestrzeni miasta.
Socjologiczna interpretacja przestrzeni publicznej - funkcje, potrzeby, odbiór przestrzeni.
Koncepcja miasta kreatywnego (Ch.Landry) i miejskiej klasy kreatywnej.
Współczesne procesy miejskie: gettoizacja, kryzys miasta, ruchy miejskie.
Współczesne modele miast: smart city, zwarte miasto, bio city itp.
Wybrane analizy uwarunkowań (przestrzeń publiczna, odbiór przestrzeni, zjawiska społeczne zachodzące w przestrzeni); Identyfikacja procesów zachodzących w ramach wybranej przestrzeni publicznej, próba dociekania przyczyn zachodzących procesów w ramach ww. przestrzeni ich przyczyn i konsekwencji; Odniesieni do przykładów przestrzeni, w których podjęto próbę eliminacji zjawisk niepożądanych.
Wykłady– przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.
Sprawdzenie wymaganej aktywności i frekwencji na zajęciach
1. Jałowiecki B., Szczepański M., Miasto i przestrzeń w oglądzie socjologicznym, Warszawa 2002
2. Jałowiecki, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Warszawa 2010
3. Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010
4. Wallis A., Socjologia i kształtowanie przestrzeni, PWN Warszawa 1971
5. Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, Kraków, 2011
1. Jałowiecki B., Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Scholar, Warszawa 2010
2. Jak przetworzyć Miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
3. Bazan - Krzywoszańska A. , Miasto średniej wielkości w preferencjach ludności miejskiej, w: Wrocław i sterfa przymiejska jako układ osadniczy ( w interdyscyplinarnych badaniach planistów) , Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2000
4. Bazan - Krzywoszańska A., Powojenny rozwój społeczno - przestrzenny Zielonej Góry, Architectus, 2014
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-03-2023 13:28)