SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium promotorskie |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-SP- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 11 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem w zakresie wiedzy: Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z wymaganiami dotyczącymi opracowania założeń do wybranego przez studenta tematu pracy dyplomowej, uzgodnionego z promotorem pracy. Student w pracy magisterskiej powinien wykazać się wiedzą zdobytą podczas studiów.
Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta korzystania z literatury naukowej, z zaawansowanych komputerowych programów inżynierskich, umiejętność zbierania różnych źródeł (nośników) danych, niezbędnych przy redagowaniu swojego dyplomu i opracowywania zagadnień badawczo-projektowych.
Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do podjęcia zatrudnienia w samodzielnych pracowniach projektowych architektonicznych i urbanistycznych oraz przedsiębiorstwach budowlanych, w jednostkach administracji samorządowej i państwowej, w instytutach naukowo-badawczych i w ośrodkach rozwojowo-badawczych oraz w zawodowych jednostkach doradczych, a także do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
Wymagania formalne - Pisemne potwierdzenie gotowości realizacji pracy dyplomowej na zatwierdzony temat, pod kierunkiem wskazanego promotora tej pracy.
Wymagania nieformalne - Zaawansowana wiedza z zakresu procesu projektowania architektonicznego i urbanistycznego
Zajęcia mają charakter seminaryjno-konsultacyjny, realizowane są w grupach pod kierunkiem Promotora i jego zespołu. Mają za zadanie wspierać aspekty praktyczne (projektowe) i teoretyczne związane z opracowaniem pracy dyplomowej
i przygotowaniem do egzaminu dyplomowego.
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje materiał z całych studiów. Szczegółowa tematyka zajęć jest bardzo różnorodna i każdorazowo określona aktualnymi tematami projektów dyplomowych opracowywanych przez studentów uczestniczących w seminarium. Istotnym elementem jest zapoznanie studentów z zasadami posługiwania się warsztatem badawczym w procesie pisania pracy dyplomowej o charakterze naukowym przy jednoczesnym doskonaleniu umiejętności takich jak: korzystanie ze źródeł, archiwaliów, literatury, poprawne dokumentowanie opracowania przez tworzenia przypisów i odniesień do stosownych źródeł i pozycji literatury. Do pracy dyplomowej dołączyć należy płytę CD- R zawierającą wersję elektroniczną pracy.
Przygotowanie studenta do napisania i obrony dyplomowej pracy magisterskiej, obejmuje: usprawnienie metodologii pisania tekstów spełniających formalne wymogi prac naukowych, usprawnienie redakcji tekstu i pracy z tekstem, usprawnienie pracy ze źródłami z zakresu książek, dokumentacji technicznej itd., usprawnienie tworzenia przypisów z książek, z dokumentacji, czasopism techniczno-naukowych i źródeł elektronicznych, podwyższenie umiejętności wypowiadania się w dyskusji i przed grupą słuchaczy, ze szczególnym uwzględnieniem różnicy między tekstem pisanym i wygłaszanym, ćwiczenie umiejętności konstruktywnego, merytorycznego komentowania wysłuchanej wypowiedzi (zaprezentowanego referatu z zagadnień dotyczących tematu dyplomu), pogłębienie wiedzy poprzez zapoznanie się z materiałami innych uczestników grupy dyskusyjnej.
Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł, integrowanie uzyskanych informacji, dokonywanie ich interpretacji a także wyciąganie wniosków. Rozwiązywanie skomplikowanych zadań projektowych dokonując trafnej oceny kontekstu, przedstawiając nowatorskie rozwiązania przestrzenne i estetyczne oraz zapewniając techniczne środki realizacji projektu. Umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm, reguł (prawnych, zawodowych i moralnych), ustaw, rozporządzeń w zakresie projektowania architektonicznego.
Metody podające - przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
Metody poszukujące - praca w grupach lub indywidualna realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć, opracowanie poszczególnych zagadnień /etapów pracy (analiza przypadku), jego prezentacja i dyskusja w grupie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pracownia dyplomowa jest miejscem do dyskusji i konsultacji opracowywanych przez studenta w ramach dyplomu, zadań badawczych i projektowych oraz weryfikacji ich wyników w ustalonym terminie - konwersacja inicjowana przez prowadzącego. Podstawą zaliczenia pracowni na ocenę jest prezentacja pracy finalnej oraz dyskusja nad wybranymi pytaniami z listy pytań egzaminacyjnych – przegląd postępów pracy dyplomowej.
Zestawienie źródłowych pozycji bibliograficznych zgodne z zakresem tematycznym pracy dyplomowej.
Kozłowski R. Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych. Z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa 2009.
Rawa T. Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn 2012.
Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.
Zasady Dyplomowania Na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska z 03. 12.2019 r. (Uchwała Nr 558 Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 25 września 2019 r.)
-
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 16-03-2023 10:08)