SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie uniwersalne I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie uniwersalne I
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-PU-I- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W zakresie wiedzy:
Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej dla człowieka – jednostki w zakresie teorii i praktyki w ujęciu projektowania dla wszystkich (z uwzględnieniem potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych).

W zakresie umiejętności:
Nabycie umiejętności projektowania  dedykowanego osobom starszym i niepełnosprawnym.

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
Uwrażliwienie na problemy kształtowania form architektonicznych i urbanistycznych w przestrzeni społecznej, kulturowej i przyrodniczej oraz równoważenia dostępności przestrzeni dla wszystkich użytkowników o różnym poziomie sprawności i z różnym rodzajem niepełnosprawności.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wprowadzenie i promocja podejścia znanego jako „Projektowanie dla wszystkich”. Teoretyczne wprowadzenie do problemów projektowania przestrzeni dla człowieka jako jednostki z praktycznym poznaniem metod i sposobów oraz uwarunkowań projektowania w tej skali, z zastosowaniem pełnej integracji formy – funkcji – konstrukcji – systemów instalacji w odniesieniu do niedużych obiektów w mieście i krajobrazie otwartym, montowanych na stałe lub mobilnych.

Współczesna wiedza z zakresie potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni.

Pojęcia podstawowe - człowiek, środowisko, funkcjonalność środowiska. Antropometria i ergonomia. Ludzie sprawni i niepełnosprawni. Symulacja wykonywania różnych czynności w sytuacji osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim i niewidomej.

Fizyczne uwarunkowania funkcjonalności otoczenia. Orientacja i mobilność w otoczeniu. Pokonywanie odległości – poziomy pojęcia funkcjonalności – fizyczny, psychologiczny, emocjonalny, estetyczny, parametry przestrzeni, poruszanie aktywne i pasywne, bezpieczne dystanse, chodzenie – widzenie, poziomy wzroku i słuchu, czynności ludzi na wózkach.

Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: pokonywanie różnic poziomów – parametry przestrzeni dla aktywnego i pasywnego pokonywania różnic poziomów, warunki ogólne schodów, pochylni, wind, podnośników, schodów ruchomych, dynamika siedzenia, leżenie – antropometria i fizjologia siedzenia, parametry siedzisk, zasięgi rąk, poziomy blatów, czynności i parametry przestrzeni w pozycji siedzącej, warunki przestrzenne dla higieny i procesów metabolicznych człowieka – higiena i jej przestrzeń, higiena współczesna, parametry przestrzenne i wyposażenie pomieszczeń higieny, prywatność, przestrzeń osobista.

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w aspekcie wymagań dostępności osób starszych i niepełnosprawnych w zakresie ustawodawstwa i stanu jego realizacji w środowisku miejskim.

Metody kształcenia

Metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

Metody poszukujące – zajęcia laboratoryjne projektowe - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie pracy, kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Bloomer, K.C. and C.W. Moore, Body, memory, and architecture, 1977, New Haven: Yale University Press. xii, 147 p. 8. Chardin, T. d., Człowiek. 1984, Warszawa: IW PAX

Grandjean, N., Ergonomia mieszkania, Warszawa 1978

Gronostajska, B., Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkalnej, Wrocław 2007

Gronostajska, B., Projektowanie środowiska mieszkaniowego dla seniora, Wrocław 2017

Idem, R., Kształtowanie mikro środowiska jako miejsca wspólnoty, Gdańsk 2012

Klonowicz, S., Starzenie się ludności. Encyklopedia seniora, Warszawa 1986

Kuryłowicz, E., P. Johnni, and C. Thuresson, Projektowanie uniwersalne. Sztokholm miasto dla wszystkich, Wydanie pierwsze ed. 1996, Warszawa: CEBRON. 2005, Warszawa: Integracja

Kuryłowicz, E. Projektowanie uniwersalne. Udostępnienie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Warszawa 1996

Omelańczuk, I., ABC mieszkania bez barier, 2003, Warszawa: Fundacja Dom Dostępny

Literatura uzupełniająca

Maciejko A., Wojtyszyn B., Skrzypczak A., Design Problems of Tourism Infrastructure for People with Disabilities in Protected Landscape Areas in Poland, 2019, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Vol. 603, 1-10, ISSN: 1757-899X

Nowak E., Antropometria w projektowaniu przestrzeni roboczej dla osób starszych i niepełnosprawnych, Prace i materiały Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa

Wojtyszyn B., Urban Solutions in The Universal Planning of Residential Spaces for the Elderly and The Disabled, 2022, Civil and Environmental Engineering Reports, Vol. 32, iss. 2, s. 72-95, ISSN: 2080-5187, e-ISSN: 2450-8594

Wykowska M., Ergonomia, wydanie internetowe

Vigarello, G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku, 1996, Warszawa: Wab

Uwagi

Wymagana jest sala laboratoryjna z możliwością zaciemnienia, wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-02-2023 15:05)