SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia plastyczna III |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-PP-III- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na formę, kolor i światło.
Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.
Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.
Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego.
Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Kształcenie umiejętności wykorzystania technik plastycznych, wiedzy o barwie, kompozycji plastycznej i postrzeganiu w kreowaniu własnych idei.
Rozwijanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej.
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, mającej wiodącą rolę w edukacji społecznej.
Zaliczenie przedmiotu Pracownia plastyczna II
Podstawowe umiejętności plastyczne
Pobudzanie wrażliwości kolorystycznej, wyobraźni przestrzennej i kompozycyjnej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy i teorii koloru (cech wyrazowych barwy oraz elementów psychologii barwy).
Kształcenie umiejętności posługiwania się malarstwem jako środkiem artystycznego wyrazu - tworzenia kompozycji o zamierzonym wyrazie emocjonalno-estetycznym.
Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na strukturę, kolor i światło poprzez kształcenie umiejętności kreowania abstrakcyjnych form z wyobraźni.
Kształcenie umiejętności budowania nastroju przy pomocy barw i faktur oraz zastosowaniem różnych technik malarskich (akryl, kolaż).
Poszerzenie i ugruntowanie umiejętności interpretacji pojedynczej formy oraz układu form (dyptyk, tryptyk).
Kształcenie umiejętności tworzenia plastycznych kompozycji zintegrowanych z formą architektoniczną.
Zdobycie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej, a także świadomości istnienia związku pomiędzy rodzajem ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.
obserwacja, analiza, interpretacja, szkice koncepcyjne,
rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym,
kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych,
indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu,
podsumowanie wyników oraz dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest przystąpienie do przeglądu końcowego, obecność na 80 % zajęć praktycznych oraz zaliczenie wszystkich ćwiczeń. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach.
Oddanie oryginałów wszystkich prac
Popek S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej;
M. Rzepińska, Historia koloru, Arkady, Warszawa 2009
M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1979
A. Radajewski, Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław 1982
U. Eco, Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005
J. Czapski, Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016
D. Hornung, Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009
W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1975
W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984
A. von Hildebrand, Problem formy w sztukach plastycznych, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012
Zuziak, Architektura muza malarstwa, wydawnictwo PK, Kraków 2009
J. Gage, Kolor i kultura; Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Towarzystwo autorówi wydawców prac naukowych Universitas, Kraków 2008
A. Fuga, Techniki i materiały, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2008
Goethe J. W. (1981). Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324)). (wyb. i opr. T. Namowicz) Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW;
Gregory R.L. (1971). Oko i mózg. Psychologia widzenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Hochberg E. (1970). Percepcja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Kandyński W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich. (tłum. S. Fijałkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy;
Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi;
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
pracownia wyposażona w sztalugi
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Czerniawska (ostatnia modyfikacja: 11-03-2023 00:23)