SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie urbanistyczne II |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchD-PUII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
w zakresie wiedzy |
zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, definicjami i oznaczeniami urbanistycznymi,definiowanie architektury w przestrzeni miasta, tendencje, trendy i kierunki w kształtowaniu urbanistyki współczesnego miasta. |
w zakresie umiejętności |
Wykształcenie umiejętności w zakresie architektury mieszkaniowej: współczesnych idei i zasad projektowania zespołów architektury mieszkaniowej wielorodzinnej; |
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych |
kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań urbanistycznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego, |
brak
Wykład - PROJEKT U3: Projektowanie zespołów urbanistycznych– mieszkaniowych zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne IV
Układy zespołów zabudowy mieszkaniowej w mieście. Wpływ uwarunkowań lokalizacyjnych oraz sposobu ukształtowania zabudowy i zieleni osiedla na jakość życia jej mieszkańców. Geneza rozwoju osiedli mieszkaniowych. Struktura terenów osiedlowych. Infrastruktura społeczna osiedli. Typy, rodzaje i układy zabudowy mieszkaniowej na przykładzie z kraju i ze świata ( analiza miejsca i odniesienia, poszukiwanie rozwiązania modelowego). Zasady sytuowania budynków mieszkalnych - wynikajace z uwarunkowań. System komunikacji, infrastruktury komunalnej. Obiekty usługowe i zasady ich lokalizacji ze względu na rodzaj użytkowania i akceptowaną dostępność (zasady obsługi komunikacyjnej).
Kompozycja architektoniczno-urbanistyczna: współczesne idee i zasady kształtowania struktury przestrzennej współczesnego miasta oraz zrównoważonego rozwoju; struktura funkcjonalno-przestrzenna; kontekst: przestrzenny, kulturowy, przyrodniczy;
PROJEKT U3: Projektowanie zespołów urbanistycznych– mieszkaniowych zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej
Wykształcenie umiejętności w zakresie zasad prawidłowego projektowania funkcji i wzajemnych relacji elementów kompozycji urbanistycznej zespołów zabudowy mieszkaniowej wraz z funkcją towarzyszącą (przestrzeni publicznych, pół-publicznych, prywatnych, terenów komunikacji, terenów sportowo-rekreacyjnych, terenów zieleni).
1. Plan układu funkcjonalno-przestrzennego terenów w rejonie zespołu.
2. Projekt szczegółowego zagospodarowania zabudowy w obrębie obszaru zespołu mieszkaniowego.
3. Rozwinięcia widokowe, przekroje i perspektywy wnętrz urbanistycznych zespołu mieszkaniowego.
4. Opis koncepcji wraz z bilansem zagospodarowania obszaru w obrębie zespołu mieszkaniowego.
5. Makieta lub zdjęcia z makiety, albo aksonometria, także wizualizacje komputerowe.
Część uzupełniająca projektu:
1. Plany, schematy analiz i studia urbanistyczne oraz szkice projektowanego zespołu zabudowy.
2. Inwentaryzacja urbanistyczna i zdjęciowa terenów objętych opracowaniem.
Metody podające : wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz: konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;
Metody poszukujące: zajęcia projektowe - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć;
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, w skład którego wchodzi część rysunkowa i opisowa, sporządzona zgodnie z wytycznymi prowadzącego.
Student zdobywa zaliczenie na podstawie zaliczenia kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i zajęciach projektowych.
Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) i maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności.
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Adamczewska-Wejchert, Hanna, Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Warszawa: Arkady, 1985.
Bogdanowski J. (red.). Architektura krajobrazu. Warszawa – Kraków 1981
Brookes J: Projektowanie ogrodów. Warszawa 2001 [3] Calkins M., 2012, The Sustainable Sites Handbook; A Complete Guide to the Principles, Strategies and Best Practices, for Sustainable Landscapes, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.
Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.
Kadłuczka, A., Problemy integracji architektury współczesnej z historycznym środowiskiem kulturowymi, Kraków, 1982.
Gehl, Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, 2009.
Wejchert, Kazimierz, Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, Arkady, 1984.
Paulhans, Rosner, Rolf, Wohnhäuser: Einfamilienhäuser und Wohnungen in kleinen Siedlungen, München: Georg D. W. Callwey, 1977; wydanie polskie: Peters, Paulhans, Rosner, Rolf, Małe zespoły mieszkaniowe: domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, 1983.
Gzell S.,(red.) Architektura Urbanistyka Nauka.
Pokorski J., Siwiec A.: „Kształtowanie terenów zieleni”, WSiP, 1977.
Praca zbiorowa: „Miasto ogród. Sto lat rozwoju idei”, DWN, Wrocław 1999.
Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.
Praca zbiorowa: „Sztuka ogrodów w krajobrazie miasta”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1997.
Praca zbiorowa: „Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji”, Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Warszawa 2003.
Strabel W.: „Studia i plany zagospodarowania przestrzennego”, PWSZ, Nysa 2009.
Praca zbiorowa: Czynnik kreacji w projektowaniu urbanistycznym, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.
Praca zbiorowa: Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju, PKE, Wrocław 2001Peters,
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-03-2023 12:55)