SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka medyczna |
Kod przedmiotu | 14.0-WL-PiIELD-DM |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 20 | 1,33 | 20 | 1,33 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do przygotowania oraz prowadzenia działalności edukacyjnej jako instruktor nauki zawodu oraz specjalisty zdrowia wobec pacjenta i wybranych grup społecznych.
Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu: pedagogiki i promocji zdrowia oraz podstaw pielęgniarstwa.
Wykłady:
1. Cele i zadania dydaktyki medycznej.
2. Podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki oraz procesu kształcenia.
3. Zasady współczesnej dydaktyki.
4. Taksonomia celów kształcenia.
5. Zasady obowiązujące przy opracowaniu planu metodycznego.
6. Metody dydaktyczne w kształceniu medycznym.
7. Metody problemowe a dydaktyka medyczna.
8. Metody aktywizujące w nauczaniu kadr medycznych.
9. Formy i środki dydaktyczne.
10. Ewaluacja treści kształcenia.
11. Proces kontroli jakości kształcenia – kontrola wewnętrzna i zewnętrzna.
Ćwiczenia:
1. Scenariusz zajęć edukacyjnych. Tworzenie scenariusza oraz opracowanie metodyki zajęć o zdrowiu.
2. Taksonomia celów kształcenia – konstruowanie celów kształcenia do wybranych tematów zajęć
3. Konstruowanie konspektów do zajęć teoretycznych, ćwiczeń w pracowni umiejętności pielęgniarskich.
4. Opracowywanie i przygotowywanie narzędzi dydaktycznych.
5. Kontrola i samokontrola oraz ocena i samoocena – tworzenie list kontrolnych.
6. Przygotowywanie scenariuszy zajęć w wybranych grupach społecznych, zawodowych.
Wykład informacyjny, analiza dokumentów, obserwacja, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin przeprowadzony w formie testu z progami punktowymi, warunkiem zdania jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: przygotowane narzędzie dydaktyczne, opracowany i przeprowadzony scenariusz zajęć o zdrowiu, opracowane główne założenia programu zdrowotnego. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.
NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się 30% nieobecności usprawiedliwione odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy, które Student powinien nadrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia, nie później jednak niż do dnia testu cząstkowego z danego tematu. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Nieobecność studenta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).
Dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności podczas sprawdzania wiedzy. Kolejna nieobecność będzie skutkowała uzyskaniem przez Studenta oceny niedostatecznej.
Konsultacje: informacja odnośnie terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej i/lub platformie edukacyjnej CM UZ.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
W sprawach nieujętych w regulaminie decyduje koordynator przedmiotu w porozumieniu z Kierownikiem Zakładu.
1. Sierakowska M. Wrońska I. Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2014
2. Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2012
3. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna: podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. PWN Warszawa 2017
1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej w cyfrowej bazie danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
2. Ciechaniewicz W. (red.) Pedagogika. PZWL Warszawa 2008
Zmodyfikowane przez dr Justyna Jasik-Pyzdrowska (ostatnia modyfikacja: 20-09-2022 08:24)