SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Opieka i edukacja terapeutyczna w cukrzycy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Opieka i edukacja terapeutyczna w cukrzycy
Kod przedmiotu 12.6-WL-PIELD-CUK
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Bonikowska
  • dr n. med. Małgorzata Urbańska-Kosińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Ćwiczenia 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę
Praktyka 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu diabetologii  w tym opieki i edukacji terapeutycznej  pacjenta z cukrzycą w warunkach hospitalizacji i przygotowanie do samoopieki w warunkach środowiska domowego.

Wymagania wstępne

Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu podstaw pielęgniarstwa, anatomii, fizjologii, patologii, farmakologii, interny i pielęgniarstwa internistycznego.

Zakres tematyczny

Wykład : 

  1. Organizacja ośrodków diabetologicznych, stowarzyszenia diabetologiczne, koszty społeczne leczenia cukrzycy.
  2. Podział, diagnostyka i epidemiologia cukrzycy.
  3. Prewencja cukrzycy.
  4. Charakterystyka obrazu klinicznego cukrzycy.
  5. Leczenie cukrzycy typu 1 i 2.
  6. Ostre zaburzenia metaboliczne i przewlekłe  powikłania cukrzycy.

Ćwiczenia:

       1. Rola pielęgniarki w opiece diabetologicznej.

       2. Edukacja terapeutyczna w cukrzycy pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy.

       3. Wspomaganie rodziny chorego we wszystkich sferach życia.

 

Praktyka zawodowa:

1. Opracowuje i wdraża plan opieki nad pacjentem z noworozpoznaną cukrzycą, zespołem metabolicznym, w stanie hipoglikemii i hiperglikemii.

2. Prowadzi edukację pacjenta w zakresie samokontroli glikemii, kontroli masy ciała, pomiary ciśnienia tętniczego krwi,  pielęgnacji stopy cukrzycowej w warunkach domowych.

3. Prowadzi edukację w zakresie zaleceń żywieniowych i aktywności fizycznej.

4. Prowadzi edukację pacjenta i jego rodziny w zakresie zapobiegania ostrym i późnym powikłaniom cukrzycy.

5. Wykorzystuje nowoczesne techniki monitorowania cukrzycy.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, analiza dokumentów, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.Praktyki zawodowe odbywają się w podmiotach wykonujących działalność leczniczą w szczególności w oddziałach szpitalnych.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin przeprowadzony w formie pisemnej - test z progami punktowymi, warunkiem zdania jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu oraz 100% obecności. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Praktyka zawodowa: warunkiem zaliczenia jest 100% obecność na zajęciach oraz uzyskanie zaliczeń  ze wszystkich działań przewidzianych do realizacji w ramach programu.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1. Sieradzki J.Cukrzyca T.1 i 2.VIA MEDICA  Gdańsk 2020

2. Szewczyk A. Pielęgniarstwo Diabetologiczne. PZWL Warszawa 2015

3. Pańkowska E. Cukrzyca personalizacja terapii i opieki nad pacjentem. PZWL Warszawa 2017

4. Tobiasz- Kałkun N., standardy i procedury pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku edukatora do spraw diabetologii, PZWL Warszawa 2018

Literatura uzupełniająca

  1. Talarska D. Zozulińska-Ziółkiewicz D. Pielęgniarstwo internistyczne. PZWL  Warszawa 2018 
  2. Polskie Towarzystwo Diabetologiczne: Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2022. Diabet. Prakt., 2022, 7; 1
  3. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi

Praktyka zawodowa: 10 godzin, 0,5 ECTS


Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 13-09-2022 13:09)