SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
Kod przedmiotu 12.6-CM-4-Ped. Piel. Ped.-S20
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 10
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Bonikowska
  • dr n. med. Małgorzata Urbańska-Kosińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 160 10,67 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 0 0 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego dziecka w różnym okresie życia. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania i  sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biopsychospołecznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowane zadania oraz współpracy z rodziną, szkołą i innymi instytucjami sprawującymi opiekę nad dzieckiem

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu mikrobiologii, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii, pediatrii i pielęgniarstwa pediatrycznego z III semestru.

Zakres tematyczny

      Ćwiczenia

  1. Pielęgnacja dziecka chorego w wybranych jednostkach klinicznych  w zakresie układów : krążenia, nerwowego, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej.
  2. Ocena i monitorowanie bólu oraz postępowanie przeciwbólowe.
  3. Rola pielęgniarki w  sytuacjach trudnych dziecka (ból, cierpienie, rozłąka, umieranie).
  4. Edukacja dziecka i opiekunów dziecka w zakresie promocji  zdrowia i profilaktyki.
  5. Pielęgnacja dziecka niepełnosprawnego, z chorobą przewlekłą, nieuleczalną, z niepomyślnym rokowaniem. Rodzaje i formy wsparcia.

Zajęcia praktyczne

  1. Rozpoznawanie i planowanie opieki u dzieci w różnym wieku, stanie zdrowia i wybranych jednostkach klinicznych.
  2.  Pielęgnowanie dzieci z zaburzeniami odżywiania.
  3. Ocena i monitorowanie stanu chorego dziecka w różnych przedziałach wiekowych. Wczesne rozpoznawanie czynników ryzyka zagrażającym zdrowiu i życiu w odniesieniu do funkcjonowania układów i narządów dziecka.
  4. Udział i opieka w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u dzieci w różnym wieku i stanie zdrowia.
  5. Rola pielęgniarki w prowadzeniu obserwacji dziecka po podaniu leków, uwzględniając ich działania terapeutyczne, niepożądane oraz interakcję z innymi lekami i drogami podania.
  6. Zasady przyjęcia dziecka w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia dziecka.
  7. Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych i realizacja procedur postępowania pielęgnacyjnego u noworodka w stanach zagrożenia życia.
  8. Cele, planowanie i realizacja opieki nad wcześniakiem i noworodkiem.
  9. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia, stymulacja do samoopieki.
  10. Rola pielęgniarki w rozpoznawaniu powikłań leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo – pielęgnacyjnego.
  11. Zadania pielęgniarki w dokumentowaniu opieki nad chorym.
  12. Rola pielęgniarki w  sytuacjach trudnych dziecka (ból, cierpienie, rozłąka, umieranie).
  13. Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.

Praktyka zawodowa:

1. Opieka pielęgniarska w poszczególnych jednostkach chorobowych u dzieci.

2. Pielęgniarka w kształtowaniu środowiska wychowawczego i terapeutycznego dziecka.

3. Doskonalenie technik i procedur pielęgniarskich stosowanych w opiece nad dzieckiem zdrowym i chorym w różnym jego stanie.

4. Monitorowanie stanu zdrowia dziecka w czasie choroby w kierunku powikłań i wczesne im zapobieganie.

5. Dokumentowanie sytuacji zdrowotnej pacjenta i realizowanej opieki pielęgniarskiej.

6. Doskonalenie doboru interwencji pielęgniarskich do rodzaju problemów pielęgnacyjnych.

7. Edukacja zdrowotna dziecka w kierunku profilaktyki powikłań choroby i umacniania zdrowia.

8. Zadania pielęgniarki w pracy zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej.

Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej:

  1. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem w chorobach przewlekłych.       
  2. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem w chorobach ostrych. 

Metody kształcenia

Analiza dokumentów, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach w Centrum Symulacji Medycznej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład-Egzamin - Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia wszystkich zajęć z semestru III i IV. Egzamin obejmuje treści  z wykładów  i ćwiczeń - warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie minimum 60% punktów z testu sprawdzającego wiedzę zawierającego minimum 60 pytań. 94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Ćwiczenia - Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z przewidzianych zadań oraz 100% obecności na zajęciach. Ocenie podlegają sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej, pisemnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt. możliwych do zdobycia)  94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0. Ocenie podlega również przygotowanie procesu pielęgnowania na podstawie studium przypadku w wybranym schorzeniu wieku dziecięcego. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w formie i terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta pediatrycznego oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego i jego realizacja. Ocenie podlegają także odpowiedzi ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z zakresu tematów obejmujących zajęcia praktyczne.

Praktyka zawodowa - warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.Na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja  umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%).

Samokształcenie - praca pisemna na temat schorzeń wieku dziecięcego. Forma: papierowa, prezentacja multimedialna.

Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej: prawidłowe wykonanie zadania indywidualnego i zespołowego, pozytywna ocena bezpośredniej pracy z pacjentem.

 

 

Literatura podstawowa

  1. Cepuch G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego.. PZWL, Warszawa 2022.
  2. Cepuch G., Perek M., Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu, PZWL, Warszawa 2022
  3.  Stopfkuchen H.,(tłum.Jakubaszko J).,Nagłe zagrożenia zdrowotne u dzieci, MedPharm,Wrocław 2010
  4. Kawalec W.,Ziółkowska H., Pediatria Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019
  5. Radzikowski A.,Banaszkiewicz A., Pediatria podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, Medipage, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca

  1. Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2015
  2. Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2020
  3.  Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 18-09-2022 20:17)