SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy informatyki |
Kod przedmiotu | 06.9--ISMP-PI- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inteligentne systemy miejskie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi możliwościami oprogramowania: pakietów biurowych, programów do edycji grafiki, środowisk programowania.
Formalne: podstawowa znajomość obsługi komputera.
Nieformalne: brak
Program wykładów:
Historia rozwoju architektury komputerów: pierwsze komputery, wpływ rozwoju technologii elektronowej na architekturę komputerów, kolejne generacje komputerów. Podstawy technik informatycznych. Przetwarzanie tekstów: praca z edytorem tekstu, edycja, formatowanie oraz wydruk dokumentów, automatyzacja edycji i formatowania dokumentów przy wykorzystaniu styli. Arkusze kalkulacyjne: podstawy obsługi aplikacji, edycja i formatowanie arkuszy, możliwości obliczeniowe programu, wykresy, analiza arkusza, wyszukiwanie i usuwanie błędów. Bazy danych. Grafika menadżerska i prezentacyjna. Usługi w sieciach informatycznych. Pozyskiwanie i przetwarzanie informacji. Proces tworzenia oprogramowania. Podstawowe paradygmaty programowania: programowanie proceduralne, obiektowe, rozproszone, współbieżne. Główne składowe języków programowania. Podstawowe struktury danych. Kontrola wykonania, instrukcje warunkowe, pętle. Przegląd najważniejszych języków programowania: C, C++, C#, Java, Python.
Program ćwiczeń laboratoryjnych:
Przetwarzanie tekstów - praca z edytorem tekstu, edycja, formatowanie. Automatyzacja edycji i formatowania dokumentów przy wykorzystaniu styli. Arkusze kalkulacyjne - podstawy obsługi aplikacji, edycja i formatowanie arkuszy, możliwości obliczeniowe programów, wykresy, analiza arkusza, wyszukiwanie i usuwanie błędów. Grafika menadżerska i prezentacyjna. Podstawy tworzenia baz danych. Przygotowanie prezentacji wraz z przygotowaniem i obróbką grafiki. Analizowanie i projektowanie prostych algorytmów, formułowanie słownych opisów algorytmu, konstruowanie algorytmów w postaci schematów blokowych. Implementacja prostych programów w wybranym środowisku programistycznym.
Metody podające: wykład informacyjno- problemowy.
Metody ćwiczeniowo – praktyczne: metoda projektu, laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich przewidzianych programem ćwiczeń i sprawdzanie obecności na zajęciach.
Wykład:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia w postaci testu wielokrotnego wyboru. Minimum 15 pytań. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry: 81 – 90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.
Ocena końcowa:
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,34 oceny z wykładu oraz 0,66 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 04-02-2023 12:21)