SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ustrój i zadania samorządu terytorialnego |
Kod przedmiotu | 06.9--ISMP-UiZST- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inteligentne systemy miejskie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pozyskanie przez studentów wiedzy na temat ustroju i zadań jednostek samorządu terytorialnego w Polsce.
Brak.
Program wykładów:
Struktura samorządu terytorialnego w Polsce w świetle regulacji konstytucyjnej i regulacji ustawowych. Zmiany granic jednostek samorządu terytorialnego - model prawny. Osobowość prawna jednostek samorządu terytorialnego. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego i jej sądowa ochrona. Akty prawa miejscowego. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego. Zadania jednostek samorządu terytorialnego. Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego.
Program ćwiczeń:
Zmiany granic jednostek samorządu terytorialnego - studium przypadku. Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego - studium przypadku. Akty prawa miejscowego - studium przypadku. Organy jednostek samorządu terytorialnego i ich kompetencje - studium przypadku. Zadania jednostek samorządu terytorialnego - studium przypadku. Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego - studium przypadku. Partycypacja obywatelska w samorządzie terytorialnym - studium przypadku.
Wykład: konwencjonalny wykład, informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja.
Ćwiczenia: analiza aktów normatywnych, dyskusja dydaktyczna, praca indywidualna lub w grupach, studium przypadku, praca pisemna (referat) lub kolokwium.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Ocena zaangażowania studenta, może obejmować pracę pisemną.
Ćwiczenia:
Ocena aktywności na zajęciach, ocena prac studyjnych lub/oraz kolokwium (pisemne lub ustne).
Ocena końcowa:
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładu, zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 04-02-2023 12:47)