SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mobilność i elektromobilność w transporcie publicznym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mobilność i elektromobilność w transporcie publicznym
Kod przedmiotu 06.9--ISMP-MiETP- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inteligentne systemy miejskie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. inż. Robert Smoleński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie z topologiami i technikami sterowania napędów przekształtnikowych w efektywnych procesach przemian energetycznych z uwzględnieniem sterowania miejscowego i zdalaczynnego, przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej zarządzania i sterowania pracą napędów przekształtnikowych ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów sprawności, energochłonności i kosztów eksploatacyjnych.
2. Nabycie umiejętności analizy i porównania napędów przekształtnikowych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne.
3. Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego napędu, metody sterowania i regulacji oraz określania oddziaływania na środowisko oraz energochłonności.
4. Zrozumienie, na podstawie rozwoju technik napędowych, potrzeby uczenia się przez całe życie oraz nabycie umiejętności odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

Wymagania wstępne

Elektrotechnika i automatyka, Rozproszone i hybrydowe źródła energii

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Ekologiczne pojazdy samochodowe: hybrydowe, o napędzie wodorowym, o napędzie elektrycznym. Przykłady rozwiązań. Elektryczne: rowery, skutery, deskorolki. Przykłady rozwiązań. Metody i technologie magazynowania energii elektrycznej do zastosowania w transporcie ekologicznym: baterie akumulatorów, superkondensatory, kompresyjne zasobniki energii, elektrownie, kinetyczne zasobniki energii, ogniwa paliwowe, nadprzewodnikowe magnetyczne zasobniki energii. Wybór typu oraz rozmiaru zasobnika energii elektrycznej do zastosowania w pojazdach ekologicznych. Zasady budowy oraz doboru elementów systemu napędowego oraz przekształcania energii do zastosowania w pojazdach ekologicznych. Ładowanie pojazdów elektrycznych. Standardy ładowania. Oddziaływanie infrastruktury ładowania na system elektroenergetyczny. Kompleksowe rozwiązania w bezemisyjnym transporcie publicznym: pojazdy (bateryjne i wodorowe), koncepcje infrastruktury ładowania (moc i rozmieszczenie), rozbudowa sieci elektroenergetycznej, modele biznesowe pozwalające na minimalizację kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych. Koncepcje efektywnego, bezemisyjnego transportu miejskiego.


Program laboratorium:

Badanie układ łagodnego rozruchu silnika asynchronicznego klatkowego. Sterowanie skalarne silnika asynchronicznego. Sterowanie polowo zorientowane silnika asynchronicznego. Bezpośrednie sterowanie momentem silnika asynchronicznego. Sterowanie silnika prądu stałego za pomocą prostownika tyrystorowego. Sterowanie silnika prądu stałego za pomocą cztero-kwadrantowego przekształtnika DC-DC. Badanie bezszczotkowego silnika prądu stałego. Badanie napędu przekształtnikowego z silnikami reluktancyjnymi. Badanie serwonapędu Badanie oddziaływania napędów przekształtnikowych na sieć elektroenergetyczną.

 

 

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny (multimedialny), wykład problemowy, konwersatorium, praca grupowa z dokumentem

Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: 
Egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej.

Laboratorium:

ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach 

Ocena końcowa:

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu i 0,5 oceny z laboratorium. Średnią  zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Zawirski K., Deskur J., Kaczmarek T.  Automatyka napędu elektrycznego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012
  2. Koczara W.  Wprowadzenie do napędu elektrycznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012
  3. Tunia H., Kaźmierkowski M. P.: Automatyka napędu przekształtnikowego, PWN 1987
  4. Orłowska-Kowalska T.  Bezczujnikowe układy napędowe z silnikami indukcyjnymi, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003

Literatura uzupełniająca

  1. Łastowiecki J., Duszczyk K., Przybylski J., Ruda A., Sidorowicz J., Szulc Z.: Laboratorium podstaw napędu elektrycznego w robotycem WPW, Warszawa, 2001.
  2. Grzbiela C., Machowski A.  Maszyny, urządzenia elektryczne i automatyka w przemyśle, Wydawnictwo Naukowe, Katowice 2010. 
  3. Kaźmierkowski M. P., Blaabjerg F., Krishnan R.: Control in Power Electronics, Selected Problems, Elsevier, 2002.
  4. Boldea I., Nasar S.A, Electric Drives, CRC Press, 1999

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 06-02-2023 14:06)