SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Mobilność i elektromobilność w transporcie publicznym |
Kod przedmiotu | 06.9--ISMP-MiETP- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inteligentne systemy miejskie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
1. Zapoznanie z topologiami i technikami sterowania napędów przekształtnikowych w efektywnych procesach przemian energetycznych z uwzględnieniem sterowania miejscowego i zdalaczynnego, przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej zarządzania i sterowania pracą napędów przekształtnikowych ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów sprawności, energochłonności i kosztów eksploatacyjnych.
2. Nabycie umiejętności analizy i porównania napędów przekształtnikowych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne.
3. Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego napędu, metody sterowania i regulacji oraz określania oddziaływania na środowisko oraz energochłonności.
4. Zrozumienie, na podstawie rozwoju technik napędowych, potrzeby uczenia się przez całe życie oraz nabycie umiejętności odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Elektrotechnika i automatyka, Rozproszone i hybrydowe źródła energii
Program wykładów:
Ekologiczne pojazdy samochodowe: hybrydowe, o napędzie wodorowym, o napędzie elektrycznym. Przykłady rozwiązań. Elektryczne: rowery, skutery, deskorolki. Przykłady rozwiązań. Metody i technologie magazynowania energii elektrycznej do zastosowania w transporcie ekologicznym: baterie akumulatorów, superkondensatory, kompresyjne zasobniki energii, elektrownie, kinetyczne zasobniki energii, ogniwa paliwowe, nadprzewodnikowe magnetyczne zasobniki energii. Wybór typu oraz rozmiaru zasobnika energii elektrycznej do zastosowania w pojazdach ekologicznych. Zasady budowy oraz doboru elementów systemu napędowego oraz przekształcania energii do zastosowania w pojazdach ekologicznych. Ładowanie pojazdów elektrycznych. Standardy ładowania. Oddziaływanie infrastruktury ładowania na system elektroenergetyczny. Kompleksowe rozwiązania w bezemisyjnym transporcie publicznym: pojazdy (bateryjne i wodorowe), koncepcje infrastruktury ładowania (moc i rozmieszczenie), rozbudowa sieci elektroenergetycznej, modele biznesowe pozwalające na minimalizację kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych. Koncepcje efektywnego, bezemisyjnego transportu miejskiego.
Program laboratorium:
Badanie układ łagodnego rozruchu silnika asynchronicznego klatkowego. Sterowanie skalarne silnika asynchronicznego. Sterowanie polowo zorientowane silnika asynchronicznego. Bezpośrednie sterowanie momentem silnika asynchronicznego. Sterowanie silnika prądu stałego za pomocą prostownika tyrystorowego. Sterowanie silnika prądu stałego za pomocą cztero-kwadrantowego przekształtnika DC-DC. Badanie bezszczotkowego silnika prądu stałego. Badanie napędu przekształtnikowego z silnikami reluktancyjnymi. Badanie serwonapędu Badanie oddziaływania napędów przekształtnikowych na sieć elektroenergetyczną.
Wykład: wykład konwencjonalny (multimedialny), wykład problemowy, konwersatorium, praca grupowa z dokumentem
Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej.
Laboratorium:
ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach
Ocena końcowa:
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu i 0,5 oceny z laboratorium. Średnią zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 06-02-2023 14:06)