Dostarczenie wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa, specjalnych potrzeb ludności (w tym niepełnej sprawności), dostępności szeroko pojętej przestrzeni publicznej oraz umiejętności doboru adekwatnych sposobów modyfikacji tej przestrzeni pod kątem specjalnych potrzeb.
Podniesienie świadomości decydentów w zakresie znaczenia dostępności i bezpieczeństwa przestrzeni publicznej dla zróżnicowanych użytkowników.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Program wykładów:
Definicje bezpieczeństwa, bariery, dostępności, specjalnych potrzeb, osób ze specjalnymi potrzebami, osób z niepełnosprawnościami, jakości życia, projektowania uniwersalnego, racjonalnego dostosowania. Specjalne potrzeby i ich źródła. Modele niepełnosprawności i ich konsekwencje. Wymogi prawne w zakresie dostępności (prawo krajowe i międzynarodowe). Ergonomia i projektowanie uniwersalne w przestrzeni miejskiej. Dostępność informacji dla osób ze specjalnymi potrzebami w kontekście bezpieczeństwa. Ewakuacja osób ze specjalnymi potrzebami. Koszty społeczne i ekonomiczne braku dostępności przestrzeni miejskiej dla osób ze specjalnymi potrzebami. Kolokwium zaliczeniowe
Program projektu:
Jakość życia osób ze specjalnymi potrzebami a bariery w przestrzeni miejskiej. Charakterystyka rodzajów niepełnosprawności w kontekście dostępności. Komunikowanie się z osobami ze specjalnymi potrzebami. Projekt poprawy dostępu do informacji dla osób ze specjalnymi potrzebami. Audyt dostępności przestrzeni miejskiej pod kątem specjalnych potrzeb. Projekt poprawy dostępności budynków publicznych i przestrzeni miejskiej. Dialog społeczny: rola organizacji pozarządowych w zakresie udostępniania przestrzeni dla osób ze specjalnymi potrzebami.
Projekt: aktywność na zajęciach, pozytywnie oceniona realizacja projektów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia z progami procentowymi (0-50% - ndst; 51-60% - dost; 61-70% - dst plus; 71-80% - dobry; 81-90% - db plus; 91-100% - bdb).
Projekt:
Średnia ocen z projektów.
Ocena końcowa:
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia uzyskana przez dodanie: 05 oceny z wykładu i 0,5 oceny z ćwiczeń. Średnią zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Literatura podstawowa
Akty prawne:
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. M.P. 1997, nr 50, poz. 475
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tekst jednolity Dz. U. 2021, poz. 573 ze zm.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Tekst jednolity Dz. U. 2020, poz. 1062.
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dz. U. 2019, poz. 848
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Tekst jednolity Dz. U. 2017, poz. 1824
Filaber, J. (2015).Ewakuacja osób niepełnosprawnych w sytuacji kryzysowej. W: Prawno-administracyjne aspekty sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce / oprac. zbiorowe pod red.: Małgorzata Giełda, Renata Raszewska-Skałecka. Wrocław: Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 87-104
Garbat, M. (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Gdynia: Novae Res
Grocki R., Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.
Grocki, R. (2015).Osoby niepełnosprawne w sytuacji zagrożenia. Warszawa: Difin
Kuryłowicz, E. (2005). Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
MIiB (2017). Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami uwzględniając koncepcję uniwersalnego projektowania – poradnik. Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Paszkowicz, M.A. (2009). Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski & Fundacja Wydawnicza „JM”
Szmitkowski, P. (2020). Ochrona osób z niepełnosprawnościami w sytuacji nadzwyczajnych zagrożeń. Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Wysocki M.(2012). Projektowanie uniwersalne – równość praw poprzez dostępność. [w:], Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.
Zemło M., Sakowicz-Boboryko, A., Bilewicz, M., Dziekońska, M., Otapowicz, D. i Szada-Boryszkowska, J. (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok. Białystok-Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.
Literatura uzupełniająca
Baron-Polańczyk, E. (2008). Nowe trendy we wspieraniu obsługi systemów informatycznych przez osoby z dysfunkcjami. W: Osoby z niepełnosprawnościami na współczesnym rynku pracy. Przygotowanie zawodowe = People with disabilities on the present labour market. Vocational preparation, 2008 / oprac. zbiorowe pod red.: Bogusława Pietrulewicza, Marii Agnieszki Paszkowicz, Heleny Ochonczenko, Zielona Góra: Fundacja Wydawnicza „JM”, Uniwersytet Zielonogórski, s. 211—22
Garbat, M. i Paszkowicz, M.A. (2004). Elementy infrastruktury dla osób niepełnosprawnych w województwie lubuskim. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, R. 4, nr 1, 57—70
Hankiewicz, K. i Lasota, A. (2015). Cechy determinujące jakość użytkową serwisu internetowego przeznaczonego dla klientów transportu publicznego. Logistyka, nr 3, 5670—5673
Lasota, A. (2006). Twórcze podejście do przełamywania barier na przykładzie wybranej metody heurystycznej. W: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. T. II, 2006 / pod red. nauk. Heleny Ochonczenko i Marii Agnieszki Paszkowicz, Kraków: Oficyna Wydaw. „Impuls”, s. 291—300
Paszkowicz, M.A. (2004). Rola ergonomii w kształtowaniu jakości życia osób starszych i niepełnosprawnych, W: Problemy ludzi starszych i niepełnosprawnych w rolnictwie: X Jubileuszowe międzynarodowe seminarium ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy: streszczenia referatów, Lublin, Polska, Lublin: [brak wydawcy], s. 331—339
Paszkowicz, M.A., Garbat, M. i Kmiecik, K. (2002). Wpływ środowiska na zaspokajanie potrzeb osób niepełnosprawnych. W: Wpływ środowiska na zdrowie, zmęczenie i ryzyko zawodowe. Zielona Góra: Instytut Podstaw Techniki UZ, Centrum Zastosowań Ergonomii, s. 65—75
Paszkowicz, M.A., Garbat, M. i Kmiecik, K. (2003). Wybrane elementy środowiska technicznego człowieka i ich użyteczność dla osób niepełnosprawnych. W: XVI. DIDMATTECH 2003: mezinarodni vedecko-odborna konference, Olomouc, Czechy, Olomouc: Nakladatelstvi Votobia Praha, 2003, T. 2, s. 708—711
Paszkowicz, M.A., Kokot, M. i Dudarski, G. (2005). Bariery techniczne na Uniwersytecie Zielonogórskim. W: Osoba niepełnosprawna w społeczności akademickiej, 2005 / pod red. Heleny Ochonczenko i Grażyny Miłkowskiej, Kraków: Oficyna Wydaw. „Impuls”, s. 119—14
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 06-02-2023 14:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.