SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Bezpieczeństwo i dostępność przestrzeni miejskiej dla osób ze specjalnymi potrzebami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Bezpieczeństwo i dostępność przestrzeni miejskiej dla osób ze specjalnymi potrzebami
Kod przedmiotu 06.9--ISMP-BiDPM- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inteligentne systemy miejskie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Maria Agnieszka Paszkowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa, specjalnych potrzeb ludności (w tym niepełnej sprawności), dostępności szeroko pojętej przestrzeni publicznej oraz umiejętności doboru adekwatnych sposobów modyfikacji tej przestrzeni pod kątem specjalnych potrzeb.

Podniesienie świadomości decydentów w zakresie znaczenia dostępności i bezpieczeństwa przestrzeni publicznej dla zróżnicowanych użytkowników.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Definicje bezpieczeństwa, bariery, dostępności, specjalnych potrzeb, osób ze specjalnymi potrzebami, osób z niepełnosprawnościami, jakości życia, projektowania uniwersalnego, racjonalnego dostosowania. Specjalne potrzeby i ich źródła. Modele niepełnosprawności i ich konsekwencje. Wymogi prawne w zakresie dostępności (prawo krajowe i międzynarodowe). Ergonomia i projektowanie uniwersalne w przestrzeni miejskiej. Dostępność informacji dla osób ze specjalnymi potrzebami w kontekście bezpieczeństwa. Ewakuacja osób ze specjalnymi potrzebami. Koszty społeczne i ekonomiczne braku dostępności przestrzeni miejskiej dla osób ze specjalnymi potrzebami. Kolokwium zaliczeniowe

Program projektu:

Jakość życia osób ze specjalnymi potrzebami a bariery w przestrzeni miejskiej. Charakterystyka rodzajów niepełnosprawności w kontekście dostępności. Komunikowanie się z osobami ze specjalnymi potrzebami. Projekt poprawy dostępu do informacji dla osób ze specjalnymi potrzebami. Audyt dostępności przestrzeni miejskiej pod kątem specjalnych potrzeb. Projekt poprawy dostępności budynków publicznych i przestrzeni miejskiej. Dialog społeczny: rola organizacji pozarządowych w zakresie udostępniania przestrzeni dla osób ze specjalnymi potrzebami.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny

Projekt: aktywność na zajęciach, pozytywnie oceniona realizacja projektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia z progami procentowymi (0-50% - ndst; 51-60% - dost; 61-70% - dst plus; 71-80% - dobry; 81-90% - db plus; 91-100% - bdb).

Projekt:

Średnia ocen z projektów.

Ocena końcowa:

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia  uzyskana przez dodanie: 05 oceny z wykładu i 0,5 oceny z ćwiczeń.  Średnią zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Literatura podstawowa

Akty prawne:

  1. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. M.P. 1997, nr 50, poz. 475
  2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tekst jednolity Dz. U. 2021, poz. 573 ze zm.
  3. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Tekst jednolity Dz. U. 2020, poz. 1062.
  4. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dz. U. 2019, poz. 848
  5. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Tekst jednolity Dz. U. 2017, poz. 1824
  6.  
  7. Filaber, J. (2015).Ewakuacja osób niepełnosprawnych w sytuacji kryzysowej. W: Prawno-administracyjne aspekty sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce / oprac. zbiorowe pod red.: Małgorzata Giełda, Renata Raszewska-Skałecka. Wrocław: Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 87-104
  8. Garbat, M. (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Gdynia: Novae Res
  9. Grocki R., Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.
  10. Grocki, R. (2015).Osoby niepełnosprawne w sytuacji zagrożenia. Warszawa: Difin
  11. Kuryłowicz, E. (2005). Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
  12. MIiB (2017). Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami uwzględniając koncepcję uniwersalnego projektowania – poradnik. Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
  13. Paszkowicz, M.A. (2009). Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski & Fundacja Wydawnicza „JM”
  14. Szmitkowski, P. (2020). Ochrona osób z niepełnosprawnościami w sytuacji nadzwyczajnych zagrożeń. Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
  15. Wysocki M.(2012). Projektowanie uniwersalne – równość praw poprzez dostępność. [w:], Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.
  16. Zemło M., Sakowicz-Boboryko, A., Bilewicz, M., Dziekońska, M., Otapowicz, D. i Szada-Boryszkowska, J. (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok. Białystok-Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.

Literatura uzupełniająca

  1. Baron-Polańczyk, E. (2008). Nowe trendy we wspieraniu obsługi systemów informatycznych przez osoby z dysfunkcjami. W: Osoby z niepełnosprawnościami na współczesnym rynku pracy. Przygotowanie zawodowe = People with disabilities on the present labour market. Vocational preparation, 2008 / oprac. zbiorowe pod red.: Bogusława Pietrulewicza, Marii Agnieszki Paszkowicz, Heleny Ochonczenko, Zielona Góra: Fundacja Wydawnicza „JM”, Uniwersytet Zielonogórski, s. 211—22
  2. Garbat, M. i Paszkowicz, M.A. (2004). Elementy infrastruktury dla osób niepełnosprawnych w województwie lubuskim. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, R. 4, nr 1, 57—70
  3. Hankiewicz, K. i Lasota, A. (2015). Cechy determinujące jakość użytkową serwisu internetowego przeznaczonego dla klientów transportu publicznego. Logistyka, nr 3, 5670—5673
  4. Lasota, A. (2006). Twórcze podejście do przełamywania barier na przykładzie wybranej metody heurystycznej. W: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. T. II, 2006 / pod red. nauk. Heleny Ochonczenko i Marii Agnieszki Paszkowicz, Kraków: Oficyna Wydaw. „Impuls”, s. 291—300
  5. Paszkowicz, M.A. (2004). Rola ergonomii w kształtowaniu jakości życia osób starszych i niepełnosprawnych, W: Problemy ludzi starszych i niepełnosprawnych w rolnictwie: X Jubileuszowe międzynarodowe seminarium ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy: streszczenia referatów, Lublin, Polska, Lublin: [brak wydawcy], s. 331—339
  6. Paszkowicz, M.A., Garbat, M. i Kmiecik, K. (2002). Wpływ środowiska na zaspokajanie potrzeb osób niepełnosprawnych. W: Wpływ środowiska na zdrowie, zmęczenie i ryzyko zawodowe. Zielona Góra: Instytut Podstaw Techniki UZ, Centrum Zastosowań Ergonomii, s. 65—75
  7. Paszkowicz, M.A., Garbat, M. i Kmiecik, K. (2003). Wybrane elementy środowiska technicznego człowieka i ich użyteczność dla osób niepełnosprawnych. W: XVI. DIDMATTECH 2003: mezinarodni vedecko-odborna konference, Olomouc, Czechy, Olomouc: Nakladatelstvi Votobia Praha, 2003, T. 2, s. 708—711
  8. Paszkowicz, M.A., Kokot, M. i Dudarski, G. (2005). Bariery techniczne na Uniwersytecie Zielonogórskim. W: Osoba niepełnosprawna w społeczności akademickiej, 2005 / pod red. Heleny Ochonczenko i Grażyny Miłkowskiej, Kraków: Oficyna Wydaw. „Impuls”, s. 119—14

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 06-02-2023 14:46)