SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Osoby ze specjalnymi potrzebami w przestrzeni zurbanizowanej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Osoby ze specjalnymi potrzebami w przestrzeni zurbanizowanej
Kod przedmiotu 06.9--ISMP-OSPwPZ- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inteligentne systemy miejskie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Maria Agnieszka Paszkowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy dotyczącej niepełnosprawności, barier, na jakie osoby z różnymi dysfunkcjami napotykają w szeroko pojętej przestrzeni publicznej, oraz umiejętności doboru sposobów modyfikacji tej przestrzeni pod kątem specjalnych potrzeb.

Podniesienie świadomości decydentów w zakresie udostępniania przestrzeni publicznej dla zróżnicowanych użytkowników.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Definicje przestrzeni zurbanizowanej, bezpieczeństwa, bariery, dostępności, specjalnych potrzeb, osób ze specjalnymi potrzebami, osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, ergonomii, projektowania uniwersalnego, racjonalnego dostosowania. Wymogi prawne w zakresie udostępniania przestrzeni (prawo krajowe i międzynarodowe). Źródła specjalnych potrzeb i rodzaje dysfunkcji. Konsekwencje ograniczonej sprawności. Ergonomia i projektowanie uniwersalne w przestrzeni zurbanizowanej. Dostępność przestrzeni zurbanizowanej dla osób ze specjalnymi potrzebami w kontekście bezpieczeństwa. Ewakuacja osób ze specjalnymi potrzebami. Brak dostępności przestrzeni zurbanizowanej dla osób ze specjalnymi potrzebami i jej konsekwencje na poziomie ekonomicznym i społecznym. Kolokwium zaliczeniowe.

Program projektu:

Funkcjonowanie osób ze specjalnymi potrzebami w przestrzeni zurbanizowanej. Charakterystyka rodzajów dysfunkcji w kontekście dostępności i bezpieczeństwa. Komunikowanie się z osobami ze specjalnymi potrzebami w przestrzeni zurbanizowanej. Deficyty komunikacji i dobre praktyki. Projekt poprawy dostępu do informacji dla osób ze specjalnymi potrzebami. Projekt: audyt dostępności przestrzeni zurbanizowanej pod kątem specjalnych potrzeb użytkowników. Propozycje poprawy dostępności przestrzeni wybranego miasta z uwzględnieniem kosztów społecznych i ekonomicznych.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład konwencjonalny/konwersatoryjny.

Ćwiczenia: dyskusja, realizacja projektów, aktywność na zajęciach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt:

aktywność na zajęciach, pozytywnie oceniona realizacja projektów.

Wykłady:

kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej z progami procentowymi (0-50% - ndst; 51-60% - dost; 61-70% - dst plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bdb).

Ocena końcowa: Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu i 0,5 oceny z projektu.  Średnią  zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Błaszak, M. i Przybylski, Ł.(2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR
  2. Filaber, J. (2015). Ewakuacja osób niepełnosprawnych w sytuacji kryzysowej. W: Prawno-administracyjne aspekty sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce / oprac. zbiorowe pod red.: Małgorzata Giełda, Renata Raszewska-Skałecka. Wrocław: Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 87-104
  3. Garbat, M. (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Gdynia: Novae Res
  4. Grocki R., Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.
  5. Grocki, R. (2015).Osoby niepełnosprawne w sytuacji zagrożenia. Warszawa: Difin
  6. Kuryłowicz, E. (2005). Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
  7. MIiB (2017). Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami uwzględniając koncepcję uniwersalnego projektowania – poradnik. Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
  8. Paszkowicz, M.A. (2009). Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski & Fundacja Wydawnicza „JM”
  9. Szmitkowski, P. (2020). Ochrona osób z niepełnosprawnościami w sytuacji nadzwyczajnych zagrożeń. Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
  10. Wysocki M.(2012). Projektowanie uniwersalne – równość praw poprzez dostępność. [w:], Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.
  11. Zemło M., Sakowicz-Boboryko, A., Bilewicz, M., Dziekońska, M., Otapowicz, D. i Szada-Boryszkowska, J. (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok. Białystok-Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.

Literatura uzupełniająca

  1. Baron-Polańczyk, E. (2008). Nowe trendy we wspieraniu obsługi systemów informatycznych przez osoby z dysfunkcjami. W: Osoby z niepełnosprawnościami na współczesnym rynku pracy. Przygotowanie zawodowe = People with disabilities on the present labour market. Vocational preparation, 2008 / oprac. zbiorowe pod red.: Bogusława Pietrulewicza, Marii Agnieszki Paszkowicz, Heleny Ochonczenko, Zielona Góra: Fundacja Wydawnicza „JM”, Uniwersytet Zielonogórski, s. 211—22
  2. Garbat, M. i Paszkowicz, M.A. (2004). Elementy infrastruktury dla osób niepełnosprawnych w województwie lubuskim. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, R. 4, nr 1, 57—70
  3. Hankiewicz, K. i Lasota, A. (2015). Cechy determinujące jakość użytkową serwisu internetowego przeznaczonego dla klientów transportu publicznego. Logistyka, nr 3, 5670—5673
  4. Kokot, M. (2006). Zagadnienia przewozu osób niepełnosprawnych w transporcie publicznym i prywatnym. W: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. T. II, 2006 / pod red. nauk. Heleny Ochonczenko i Marii Agnieszki Paszkowicz, Kraków: Oficyna Wydaw. „Impuls”, s. 313—319
  5. Lasota, A. (2006). Twórcze podejście do przełamywania barier na przykładzie wybranej metody heurystycznej. W: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. T. II, 2006 / pod red. nauk. Heleny Ochonczenko i Marii Agnieszki Paszkowicz, Kraków: Oficyna Wydaw. „Impuls”, s. 291—300
  6. Paszkowicz, M.A. (2004). Rola ergonomii w kształtowaniu jakości życia osób starszych i niepełnosprawnych, W: Problemy ludzi starszych i niepełnosprawnych w rolnictwie: X Jubileuszowe międzynarodowe seminarium ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy: streszczenia referatów, Lublin, Polska, Lublin: [brak wydawcy], s. 331—339
  7. Paszkowicz, M.A., Garbat, M. i Kmiecik, K. (2002). Wpływ środowiska na zaspokajanie potrzeb osób niepełnosprawnych. W: Wpływ środowiska na zdrowie, zmęczenie i ryzyko zawodowe. Zielona Góra: Instytut Podstaw Techniki UZ, Centrum Zastosowań Ergonomii, s. 65—75
  8. Paszkowicz, M.A., Garbat, M. i Kmiecik, K. (2003). Wybrane elementy środowiska technicznego człowieka i ich użyteczność dla osób niepełnosprawnych. W: XVI. DIDMATTECH 2003: mezinarodni vedecko-odborna konference, Olomouc, Czechy, Olomouc: Nakladatelstvi Votobia Praha, 2003, T. 2, s. 708—711
  9. Paszkowicz, M.A., Kokot, M. i Dudarski, G. (2005). Bariery techniczne na Uniwersytecie Zielonogórskim. W: Osoba niepełnosprawna w społeczności akademickiej, 2005 / pod red. Heleny Ochonczenko i Grażyny Miłkowskiej, Kraków: Oficyna Wydaw. „Impuls”, s. 119—14

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 06-02-2023 14:48)