SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Bezzałogowe statki powietrzne w infrastrukturze miejskiej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Bezzałogowe statki powietrzne w infrastrukturze miejskiej
Kod przedmiotu 06.9--ISMP-BSP- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inteligentne systemy miejskie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Sławomir Kłos, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie budowy, zastosowania i uzytkowania bezzałogowych statków powietrznych (UAV). W ramach przedmiotu przyblizone zostana zastosowania UAV w aglomeracjach miejskich, między innymi dla potrzeb monitorowania środowiska, inspekcji i monitorowania wydarzeń.  

Wymagania wstępne

Systemy techniczne. Analiza danch.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Przepisy prawa lotniczego dotyczące wykonywania lotów z użyciem bezzałogowych statków powietrznych - 2h; Zastosowania bezzałogowych statków powietrznych: łączność, monitoring, miernictwo, badania atmosfery, akcje specjalne – 2h; Rodzaje bezzałogowych statków powietrznych. Budowa UAV: aerodynamika, struktury i materiały, sterowanie, zespoły napędowe, łączność stacje naziemne – 2h; Bezpieczeństwo stosowania UAV: certyfikacja, zarządzanie ruchem powietrznym, systemy unikania przeszkód 2h; Konfigurowanie UAV. Wybór podzespołów. Liczba wirników, redundancja i stabilność UAV. Konfiguracja wyposażenia UAV – 2h; Wyznaczenie osiągów samolotu bezzałogowego, analiza kosztów projektu - 2h; Pilotowanie UAV. Zbieranie i analiza danych rejestrowanych podczas lotu UAV - 2h; Kolokwium - 1h.

Program projektu:

Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych do monitorowania wybranych elementów infrastruktury miejskiej – wprowadzenie i omówienie założeń projektu - 2h; Zaplanowanie zakresu wykorzystania bezzałogowego statku powietrznego – 4h; Określenie parametrów eksploatacyjnych bezzałogowego statku powietrznego - 4h; Wybór bezzałogowego statku powietrznego – 4h; Wybór wyposażenia dla potrzeb realizacji projektu - 4h; Projekt systemu zbierania i analizy danych – 4h; Analiza kosztów i analiza ryzyka realizacji projektu - 4h; Obrona projektu – 4h.

Program ćwiczeń:

Szkolenie przy użyciu symulatora - 6h; Szkolenie przy użyciu dronów - 6h; Sprawdzenie umiejętności – 3h.

Metody kształcenia

Wykłady będą prowadzne w formie prezentacji multimedialnych.

Ćwiczenia będą prowadzone przy uzyciu symulatorów w laboratoriach komputerowych oraz w terenie z wykorzystaniem bezzałogowych ststków latających UAV.

Projekty będą realizowane w laboratoriach komputerowych w oparciu o podstawowe oprogramowanie pakietu MS Office i zasoby Internetowe. 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

kolokwium na koniec semestru.

Ćwiczenia:

egzamin praktyczny związany ze sterowaniem UAV przy użyciu symulatora/lub drona (w zależności od warunków pogodowych).

Projekt:

Zastosowanie UAV do monitorowania wybranych elementów infrastruktury miejskiej. 

Ocena końcowa:

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,64 oceny z wykładu, 0,3 oceny z ćwiczeń oraz 0,3 oceny z projektu. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Martin J. Dougherty, Drony, 2022, Wydawnictwo Bellona
  2. Wiktor Wyszywacz, Drony, 2021, Brzezia Łąka
  3. Kilby Terry , Kilby Belinda, Drony dla początkujących. Konstrukcja i dostosowanie własnego quadcoptera, 2015, APN Promise. 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 06-02-2023 16:37)