SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Bezzałogowe statki powietrzne w infrastrukturze miejskiej |
Kod przedmiotu | 06.9--ISMP-BSP- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inteligentne systemy miejskie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie budowy, zastosowania i uzytkowania bezzałogowych statków powietrznych (UAV). W ramach przedmiotu przyblizone zostana zastosowania UAV w aglomeracjach miejskich, między innymi dla potrzeb monitorowania środowiska, inspekcji i monitorowania wydarzeń.
Systemy techniczne. Analiza danch.
Program wykładów:
Przepisy prawa lotniczego dotyczące wykonywania lotów z użyciem bezzałogowych statków powietrznych - 2h; Zastosowania bezzałogowych statków powietrznych: łączność, monitoring, miernictwo, badania atmosfery, akcje specjalne – 2h; Rodzaje bezzałogowych statków powietrznych. Budowa UAV: aerodynamika, struktury i materiały, sterowanie, zespoły napędowe, łączność stacje naziemne – 2h; Bezpieczeństwo stosowania UAV: certyfikacja, zarządzanie ruchem powietrznym, systemy unikania przeszkód 2h; Konfigurowanie UAV. Wybór podzespołów. Liczba wirników, redundancja i stabilność UAV. Konfiguracja wyposażenia UAV – 2h; Wyznaczenie osiągów samolotu bezzałogowego, analiza kosztów projektu - 2h; Pilotowanie UAV. Zbieranie i analiza danych rejestrowanych podczas lotu UAV - 2h; Kolokwium - 1h.
Program projektu:
Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych do monitorowania wybranych elementów infrastruktury miejskiej – wprowadzenie i omówienie założeń projektu - 2h; Zaplanowanie zakresu wykorzystania bezzałogowego statku powietrznego – 4h; Określenie parametrów eksploatacyjnych bezzałogowego statku powietrznego - 4h; Wybór bezzałogowego statku powietrznego – 4h; Wybór wyposażenia dla potrzeb realizacji projektu - 4h; Projekt systemu zbierania i analizy danych – 4h; Analiza kosztów i analiza ryzyka realizacji projektu - 4h; Obrona projektu – 4h.
Program ćwiczeń:
Szkolenie przy użyciu symulatora - 6h; Szkolenie przy użyciu dronów - 6h; Sprawdzenie umiejętności – 3h.
Wykłady będą prowadzne w formie prezentacji multimedialnych.
Ćwiczenia będą prowadzone przy uzyciu symulatorów w laboratoriach komputerowych oraz w terenie z wykorzystaniem bezzałogowych ststków latających UAV.
Projekty będą realizowane w laboratoriach komputerowych w oparciu o podstawowe oprogramowanie pakietu MS Office i zasoby Internetowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
kolokwium na koniec semestru.
Ćwiczenia:
egzamin praktyczny związany ze sterowaniem UAV przy użyciu symulatora/lub drona (w zależności od warunków pogodowych).
Projekt:
Zastosowanie UAV do monitorowania wybranych elementów infrastruktury miejskiej.
Ocena końcowa:
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,64 oceny z wykładu, 0,3 oceny z ćwiczeń oraz 0,3 oceny z projektu. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 06-02-2023 16:37)