SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Strategie rozwoju regionalnego i finanse publiczne |
Kod przedmiotu | 06.9--ISMP-SRRiFP- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inteligentne systemy miejskie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przybliżenie studentom tematyki z zakresu strategii rozwoju regionalnego i finansów publicznych. Zapoznanie ich z podstawowymi aktami prawnymi z tego zakresu i nabycie umiejętności szukania odpowiedzi na wybrane problemy z tego tematu. Na ćwiczeniach będzie analiza porównawcza wybranych strategii i praktyczne zapoznanie się z tą tematyką.
Podstawowa wiedza o społeczeństwie.
Program wykładów:
Strategie rozwoju – definicje, cechy, rodzaje. Typy strategii i ich modele; Pojęcie finansów i finansów publicznych oraz sektora finansów publicznych. Przybliżenie aktów prawnych z tego zakresu (m. in. ustawa o finansach publicznych); Funkcje i zadania finansów publicznych. Dochody i wydatki. Zasady budżetowe i gospodarowanie środkami publicznymi; Geneza i rozwój zarządzania strategicznego; Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju; Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; Uchwała Rady Ministrów o przyjęciu „Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030”; Cele szczegółowe „KSRR 2030”; Strategie rozwoju województw i gminy; Planowanie i zarządzanie strategiczne; Czynniki rozwoju regionalnego, konkurencyjność regionów; Efektywny i spójny system finansowy polityki regionalnej; Wdrażanie strategii; Monitoring strategii i ewaluacja; Charakterystyka i perspektywy rozwoju miasta Zielona Góra.
Program ćwiczeń:
Planowanie strategiczne w jednostkach samorządu terytorialnego; Analiza porównawcza wybranych strategii rozwoju miast; Rozwój kapitału ludzkiego i społecznego; Koncepcja rozwoju kraju i rozwoju miast oraz jego czynników i struktury przestrzennej. Przebudowa miast, rewitalizacja przestrzeni, modernizacja obiektów i zasobów technicznych; Wizja państwa Polskiego do 2030 r., systemy funkcjonowania miast; Wyzwania Polski do 2030 r., podstawy planowania systemów infrastruktury technicznej w skali miasta z uwzględnieniem ekologii; Dokumenty strategiczne mające pomóc w działalności dla rozwoju gminy, regionu i kraju; Strategiczny rozwój Miasta Zielona Góra.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Praca z tekstami aktów normatywnych.
Praca indywidualna i w grupach na zadany temat.
Dyskusja na zadany temat przez prowadzącego.
Prezentowanie referatów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Kolokwium w formie opisowej lub ustnej.
Ćwiczenia:
Średnia ocen z wykonanych zadań, referatów, aktywności na zajęciach
Ocena końcowa: Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu i 0,5 oceny z ćwiczeń. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr inż. Ireneusz Nowogoński (ostatnia modyfikacja: 07-02-2023 09:22)