SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja kliniczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja kliniczna
Kod przedmiotu 12.9-WL-FIZJO-KK
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ratajska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem ogólnym przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami komunikacji klinicznej. Zostanie zrealizowany za pomocą trzech celów szczegółowych:

1.      Zapoznanie się z teoretycznymi podstawami komunikacji klinicznej.

2.      Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studenta do komunikowania się w opiece zdrowotnej.

3.      Umiejętność poznania chorego i doskonalenia właściwego stosunku do niego. Współpraca z innymi członkami personelu medycznego w celu zachowania ciągłości opieki.

Wymagania wstępne

Przed przystąpieniem do zajęć student posiada wiedzę z zakresu: Filozofii, bioetyki; Podstaw prawa (własności intelektualnej, medycznego, cywilnego, pracy); Socjologii (ogólnej, niepełnosprawności) oraz Psychologii ogólnej, klinicznej i psychoterapii.

Zakres tematyczny

Komunikowanie się w opiece zdrowotnej – zdefiniowanie pojęć. Rola i znaczenie umiejętności komunikowania się z pacjentami. Modele komunikowania się w opiece zdrowotnej. Zastosowanie podstawowych umiejętności komunikowania się z pacjentami w pracy psychologa. Ćwiczenia – nauczanie komunikowania się
z wykorzystaniem podejścia opartego na nauczaniu umiejętności (skills-based approach).

Metody kształcenia

Wykład interaktywny. Ćwiczenia przedmiotowe, pokaz czynności z objaśnieniem, nauczanie przez uczestnictwo w pracy, nauczanie przez doświadczanie, dyskusja, wyjaśnienia.

Praca własna: zapoznanie się ze wskazaną literaturą.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w dyskusjach. Pisemna praca zaliczeniowa wymagająca zastosowania wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz samodzielnego studiowania literatury przedmiotu. Próg zaliczenia od 60% prawidłowych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: w formie pisemnej, esej. Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej, test jednokrotnego wyboru. Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi pisemnej.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą.

Literatura podstawowa

  1. Bachmann C, Abramovitch H, Barbu CG., Cavaco AM,  Elorza RD,  Haak  R, Loureiro E, Ratajska A, Silverman J, Winterburn S, Rosenbaum M.: A European consensus on learning objectives for a core communication curriculum in health care professions. Patient Education and Counseling 93 (2013) 18-26.
  2. Silverman J., Kurtz S., Draper J., Umiejętności komunikowania się  z pacjentami. Medycyna Praktyczna 2018.
  3. Ratajska A. (2017). Tytuł: Rozmowa o oczekiwanej długości życia, zagrażającej śmierci, krańcu życia. W: Jak rozmawiać z pacjentem?: anatomia komunikacji w praktyce lekarskiej / red. Antonina Ostrowska. Warszawa: Fundacja Polska Liga Walki z Rakiem: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Literatura uzupełniająca

Chlabicz S., Marcinowicz L.(red.).: Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. PZWL 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 24-11-2022 12:30)