SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informatyczne w administracji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informatyczne w administracji
Kod przedmiotu 11.3-WX-AdP-TIWA-L-14_pNadGenPH2Z3
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Administracja
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Przemysław Dulewicz
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • nabycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) stosowanych w administracji ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi oraz metod i środków oddziaływań,
  • nabycie umiejętności sprawnego (legalnego, bezpiecznego i etycznego) korzystania z narzędzi ICT,
  • wdrożenie do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz do świadomego i refleksyjnego posługiwania się ICT w administracji.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu informatyki / technologii informacyjnych - zakres szkoły średniej.

Zakres tematyczny

  1. TI/ ICT – ustalenia terminologiczne.
  2. Zagadnienia: budowa i zasada działania komputera oraz urządzeń peryferyjnych; bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych; alternatywne systemy operacyjne; lokalna sieć komputerowa; bazy danych; połączenia proxy (UZ); przestrzeganie prawa autorskiego; legalne korzystanie aplikacji i Internetu.
  3. Edytor tekstu - formatowanie dokumentów zgodnie z wymogami.
  4. Arkusz kalkulacyjny- możliwości oraz podstawowe zastosowania.
  5. Multimedia – definicje, narzędzia i realizacja.
  6. Aplikacje w chmurze – przegląd, możliwości oraz zastosowania.
  7. Projektowanie i realizacja Witryny internetowej (CMS).

Metody kształcenia

  • wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem narzędzi online i symulacji;
  • pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej);
  • ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów (projekt praktyczny), rozwiazywanie zadań, dyskusja;
  • ćwiczenia laboratoryjne: analiza, projektowanie i realizacja dokumentów elektronicznych;
  • praca z książką lub kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu);
  • zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z systemu Google (Classroomy) oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką (kursem online) będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) - progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów - progi punktowe.

Próg zaliczenia prac cząstkowych: zadań praktycznych, projektów oraz testów nie mniej niż 55-60%. Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana do wartości przewidzianych w regulaminie studiów. Wartość oceny końcowej jest określana według następującej skali: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0.

Literatura podstawowa

  1. Jędryczkowski J., Strona przedmiotu "technologie informatyczne w administracji": https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html (po wybraniu nazwy przedmiotu oraz grupy).
  2. Jędryczkowski J., Kanał YouTube "JJ Kursy": https://www.youtube.com/c/JJKursy/videos (oraz odpowiednie playlisty).
  3. Habraken J., Microsoft Office 365 Inside Out, wyd. Pearson Education, USA 2021.
  4. Official Google Blog (2022), https://blog.google/
  5. Official Microsoft Blog (2022), https://blogs.microsoft.com/

Literatura uzupełniająca

  1. El Emary I.M.M., Brzozowska A., Shaping the Future of Ict: Trends in Information Technology, Communications Engineering, and Management, wyd. CRC Press, USA 2020.
  2. Janowski J., Technologia informacyjna dla prawników i administratywistów : szanse i zagrożenia elektronicznego przetwarzania danych w obrocie prawnym i działaniu administracji, Warszawa 2009.
  3. Jędryczkowski J., Publikacje: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
  4. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  5. Rokicka-Broniatowska A., Wstęp do informatyki gospodarczej, SGH, Warszawa 2002.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w planie zajęć po wybraniu odpowiedniego Classroomu.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 17-03-2023 19:59)