nabycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) stosowanych w administracji ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi oraz metod i środków oddziaływań,
nabycie umiejętności sprawnego (legalnego, bezpiecznego i etycznego) korzystania z narzędzi ICT,
wdrożenie do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz do świadomego i refleksyjnego posługiwania się ICT w administracji.
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu informatyki / technologii informacyjnych - zakres szkoły średniej.
Zakres tematyczny
TI/ ICT – ustalenia terminologiczne.
Zagadnienia: budowa i zasada działania komputera oraz urządzeń peryferyjnych; bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych; alternatywne systemy operacyjne; lokalna sieć komputerowa; bazy danych; połączenia proxy (UZ); przestrzeganie prawa autorskiego; legalne korzystanie aplikacji i Internetu.
Edytor tekstu - formatowanie dokumentów zgodnie z wymogami.
Arkusz kalkulacyjny- możliwości oraz podstawowe zastosowania.
Multimedia – definicje, narzędzia i realizacja.
Aplikacje w chmurze – przegląd, możliwości oraz zastosowania.
Projektowanie i realizacja Witryny internetowej (CMS).
Metody kształcenia
wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem narzędzi online i symulacji;
pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej);
ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów (projekt praktyczny), rozwiazywanie zadań, dyskusja;
ćwiczenia laboratoryjne: analiza, projektowanie i realizacja dokumentów elektronicznych;
praca z książką lub kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu);
zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z systemu Google (Classroomy) oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką (kursem online) będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) - progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów - progi punktowe.
Próg zaliczenia prac cząstkowych: zadań praktycznych, projektów oraz testów nie mniej niż 55-60%. Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana do wartości przewidzianych w regulaminie studiów. Wartość oceny końcowej jest określana według następującej skali: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0.
El Emary I.M.M., Brzozowska A., Shaping the Future of Ict: Trends in Information Technology, Communications Engineering, and Management, wyd. CRC Press, USA 2020.
Janowski J., Technologia informacyjna dla prawników i administratywistów : szanse i zagrożenia elektronicznego przetwarzania danych w obrocie prawnym i działaniu administracji, Warszawa 2009.
Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
Rokicka-Broniatowska A., Wstęp do informatyki gospodarczej, SGH, Warszawa 2002.
Uwagi
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w planie zajęć po wybraniu odpowiedniego Classroomu.
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 17-03-2023 19:59)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.