SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elective Subject - Basics of sign language for doctors - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elective Subject - Basics of sign language for doctors
Kod przedmiotu 14.9-WL-LekAM-ElSuBSiLaDoE- 22
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek WLiNZ - oferta ERASMUS / Lekarski
Profil -
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Prepare students to communicate with deaf people, including :.

. basic concepts related to deafness,

- issues of the deaf community (i.e. educational, professional and social situation),

- methods of communication between people with hearing impairment,

- dactylographic signs - with the alphabet, numerals,

- selected ideographic signs.

Wymagania wstępne

Dexterity of both hands

Zakres tematyczny

1.The situation of deaf people in Poland.

2. Basic concepts related to deafness.

3. Dactylographic signs - Polish sign alphabet, signs of numerical concepts - cardinal and ordinal numbers.

4. Ideographic signs - blocks:

- the patient and his immediate surroundings

- admission to hospital

- diseases and their symptoms

Metody kształcenia

Lecture, exercise method

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Classes - the condition for obtaining credit is positive grades from all classes planned for implementation under the program. The following are assessed: tests checking knowledge and practical skills. In the event of absences, the student should fill in the deficiencies within the time limit agreed with the teacher.

The student makes up for the absences with another group or during the consultation hours with the teacher. Practical learning outcomes are checked through the student's observation and ongoing control during classes. The permissible limit of excused absences is 4 teaching hours.

The regulations on the conditions for passing a credit correspond to the conditions for direct credit, subject to the possibility of introducing changes in the event of the necessity to switch to remote credit during the regulatory period, before the start of the session.

Other not mentioned regulations are specified in the Study Regulations at the University of Zielona Góra https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna, Warszawa 1996.

2. Hul K., Polak E., Kijowska M., Jackowicz A., Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne, Rzeszów 2015.

3. Sitko-Gut J., Język migany w medycynie. Częstochowa 2015.

4. Szczepankowski B., Wyrównanie szans osób niesłyszących, Warszawa 2001.

5. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa-Krapkowice 2000,

6. Szczepanowski B., Koncewicz D., Język migowy w terapii, Łódź 2008, 

7. Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa 1999.

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Justyna Mazurek-Popczyk (ostatnia modyfikacja: 25-05-2023 20:40)