SylabUZ

Generate PDF for this page

Komputerowe wspomaganie projektowania - course description

General information
Course name Komputerowe wspomaganie projektowania
Course ID 03.9-WA-ArchWP-4-KOPR-S23
Faculty Faculty of Arts
Field of study Interior Design
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Agnieszka Meller-Kawa
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zaawansowanymi technikami tworzenia modeli w przestrzeni trójwymiarowej oraz teksturowaniem, tworzeniem oświetlenia, animacji i renderowaniem sceny na potrzeby projektowania i potrzeby przekazu projektowego. Zajęcia prowadzone są w oparciu o program 3ds Max. Celem przedmiotu, jest przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w ww. aplikacji i indywidualnego rozwijania swoich umiejętności w tym zakresie.

Drugim, równoważnym celem jest rozwijanie wrażliwości twórczej i umiejętności projektowych studentów. Część zajęć poświęcona jest także korektom prac opracowywanych w innych pracowniach w zakresie modelowanie i wizualizacji w programie 3ds Max.

Prerequisites

Wymagana jest znajomość obsługi systemu operacyjnego Windows oraz znajomość podstaw obsługi programów graficznych wektorowych i rastrowych oraz programu do kreślenia AutoCAD.

Scope

Zakres tematyczny obejmuje następujące zagadnienia, które następnie są ćwiczone na kolejnych przykładach:

  • tworzenie sceny (postaci, otoczenia, kompozycji z klocków) na podstawie podstawowych obiektów geometrycznych - interface programu, podstawowe narzędzia,
  • podstawy teksturowania, oświetlenia, ustawiania kamer i renderowania,
  • podstawy animacji - animowanie metodą kluczowania, rendering animacji,
  • tworzenie bryły budynku metodą edycji siatki - edycja siatki,
  • tworzenie modelu stoiska targowego - edycja polilinii, tworzenie własnego materiału w oparciu o materiały rastrowe, włączanie do projektu gotowych modeli,
  • tworzenie modelu świecznika - operacje tłoczenia kształtu wzdłuż ścieżki (Loft), rodzaje deformacji kształtu,
  • tworzenie modelu wnętrza - import rysunku CAD, operacje na siatkach, wstawianie drzwi i okien, teksturowanie, właściwości kamer,
  • tworzenie animacji rozkładanego stołu.

Dodatkowo:

  • wizualizacja własnych projektów - mebli, obiektów małej architektury, przestrzeni wystawienniczych i z zakresu architektury wnętrz.

Teaching methods

Metoda nauczania sprowadza się do wykonania szeregu praktycznych ćwiczeń osobiście wykonywanych przez każdego studenta przy pomocy osoby prowadzącej zajęcia. Kształcenie może się też odbywać w trybie online, za pomocą spotkań online, dysku, na którym współdzielone są dane i filmów z nagraniem ćwiczenia.

Podstawę zajęć stanowią scenariusze ćwiczeń przygotowane przez osobę prowadzącą zajęcia. Zawierają one spis kolejnych czynności potrzebnych do wykonania zadania, pokazują kontekst ćwiczenia oraz zawierają podpowiedzi dotyczące korzystania z narzędzi komputerowych aplikacji. Ćwiczenia wykonywane są indywidualnie przez każdego studenta, przy pomocy osoby prowadzącej. Zadania projektowane są w taki sposób, że każde kolejne ćwiczenie wymaga znajomości zagadnień materiału przerabianego wcześniej – wymagają więc regularnej, systematycznej pracy. Informacje niezbędne do wykonania zadania studenci czerpią:

  • z krótkiego wykładu, w którym prezentowane są narzędzia z zakresu przerabianego tematu,
  • z pokazu rozpoczynającego każde ćwiczenie,
  • ze scenariusza ćwiczenia dostarczonego studentom przed każdymi zajęciami, ukazującego kolejność wykonywanych zadań, opracowanego przez osobę prowadzącą zajęcia bądź nagranego filmu przedstawiającego ćwiczenie.

Dodatkowym elementem jest konieczność samodzielnego wykonania przez studentów indywidualnych prac. W trakcie realizowania ćwiczeń trwają konsultacje. Dotyczą one trudności, na jakie napotykają studenci w trakcie realizacji zadania oraz na temat prac indywidualnych studentów.

Obowiązkowe ćwiczenia są rozszerzone o indywidualny kontekst, który pozwala na pogłębianie wrażliwości twórczej studentów, rozwój umiejętności projektowych oraz rozwój umiejętności samodzielnego korzystania z technik komputerowych w projektowaniu, w tym: umiejętność świadomego doboru właściwych narzędzi, wyszukania informacji na temat potrzebnych narzędzi i samodzielnego przyswojenia sposobu korzystania z nich.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą do uzyskania oceny jest systematyczna praca oraz czynione postępy w umiejętności wykorzystywania technik komputerowych w projektowaniu. Ocena wystawiana jest na podstawie przeglądu cząstkowych prac powstałych w trakcie zajęć, a także wykonania samodzielnych indywidualnych prac kończących cykl nauczania Komputerowego Wspomagania Projektowania.

Recommended reading

  • scenariusze ćwiczeń udostępniane przez osobę prowadzącą zajęcia,
  • filmy prezentujące treść ćwiczeń,
  • materiały niezbędne do realizacji ćwiczeń udostępnione studentom na współdzielonym dysku Google,
  • aktualne podręczniki do wyżej wymienionych programów,
  • materiały pomocy (HELP) dostępne w aplikacjach,
  • dostępne w prasie oraz sieci Internet tutoriale, w tym wideotutoriale.

Further reading

-

Notes

-


Modified by dr hab. Agnieszka Meller-Kawa (last modification: 23-04-2023 21:44)