SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia wolnego wyboru - projektowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia wolnego wyboru - projektowa
Kod przedmiotu 03.0-WA-ArchWP-2-Ppr-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Legierska-Dutczak
  • dr Anna Owsian
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności samodzielnego wykonywania projektów wnętrz, detali wnętrzarskich, mebli, form użytkowych oraz wystaw.

Zajęcia mają na celu kształcenie potencjalnych projektantów wnętrz, mebli, którzy potrafią kształtować przestrzeń dla potrzeb użytkownika. Ważnym zagadnieniem kształcenia projektowego jest myślenie  proekologiczne, kontekstualne z uwzględnieniem najnowszych technologii.

Wymagania wstępne

Podstawy projektowania wnętrz, wystaw, zieleni i mebli. Umiejętność wyłaniania interesujących problemów, formułowania tematów i analizowania ich. Ogólna wiedza na temat technologii budowlanych przekazu projektowego oraz teorii i historii, kultury i sztuki.

Umiejętności posługiwania się kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Znajomość podstaw zasad projektowania architektury wnętrz. Interesujący wybór tematu, umiejętność analizy tematu.

Zakres tematyczny

Podstawą nauczania jest wiedza o kształtowaniu przestrzeni i formy oraz ogólna wiedza i umiejętności plastyczne. Postrzegane, jako integracja zagadnień wynikających z doświadczeń artystycznych, wiedzy humanistycznej i technicznej oraz tradycji, kultury i racji ekonomicznych.

Studenci doskonalą umiejętności wprowadzenia zmian łączących zagadnienia z różnych dyscyplin i dziedzin wiedzy w opracowywanej przestrzeni.

Projekty dotyczą: wnętrz mieszkalnych, użyteczności publicznej, miejsc pracy, miejsc odpoczynku i rekreacji, przestrzeni wystawienniczych oraz mebli.

Efektem kształcenia jest przygotowanie do samodzielnej realizacji projektów z zakresu architektury wnętrz, wystaw i mebli, tworzenia nowatorskich koncepcji i prezentacji projektu.

Studenci w ramach ćwiczeń przygotowywani są do systemowego i kompleksowego projektowania.

W ramach zajęć omawiane są zagadnienia dotyczące analizy i wyboru problemów w zadaniu projektowym, powiązania zagadnień użytkowych, technicznych i estetycznych z uwarunkowaniami historycznymi, kulturowymi i społecznymi.

Studenci uczą się formułowania idei i programów użytkowych w opracowywanych zadaniach projektowych ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji.

Założenia programowe pracowni zogniskowane są na kreatywnym kształtowaniu przestrzeni użytkowej. Studenci kształtują w pracowni nawyk integrowania w projekcie różnych dyscyplin artystycznych i dziedzin wiedzy dla zrealizowania założonego projektu.

Przez udział w otwartych korektach studenci uczą się formułowania wypowiedzi na temat projektów, uczą się pracy w zespole i odpowiedzialnej realizacji własnych projektów, prezentowanych w czytelny i atrakcyjny wizualnie sposób, zgodnie z obowiązującymi regułami.

Metody kształcenia

Ćwiczenia polegają na indywidualnych konsultacjach, na pracy w grupach (warsztaty projektowo-realizacyjne), połączonej  z dyskusją problemową.

Ćwiczeniom towarzyszą prezentacje i wykłady połączone z projekcją multimedialną, pokazem przeźroczy lub filmu.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w trakcie indywidualnych  korekt zadania projektowego. 

Każdy semestr kończy się zaliczeniem z oceną. Wysokość oceny zależy od systematyczności pracy i aktywności na zajęciach,

a przede wszystkim od oryginalności i jakości artystyczno – wykonawczej zadania projektowego.

Literatura podstawowa

  1. Pile J., Historia Wnętrz, ARKADY, Warszawa 2006.
  2. Conrant T., Pearson D., Nowoczesne ogrody
  3. Gibbs J., Projektowanie wnętrz, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008
  4. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2011
  5. Olszewska E., Ogrody – projekty polskich architektów krajobrazu, Top Mark Center, Warszawa 2009
  6. Katalog roślin – Agencja Promocji Zieleni, Warszawa 2011
  7. Szulc A., Zielone miasto. Zieleń przy ulicach, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Dream apartments, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
  2. Samujłło H. i J.: „Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie"
  3. Wendy W. Staebler: „Architectural Detailing in Residentiallnteńors"
  4. Working spacer, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005
  5. Augustyn M., Rośliny pokojowe, Publicat S.A., Poznań 2007
  6. Burki M., Fuchs M., Leksykon roślin doniczkowych i balkonowych, Świat Książki, Warszawa 2007
  7. Dreiseitl H., Waterscapes. Birkh Auser, Basel, Berlin, Boston 2001
  8. Praca zbiorowa, Dzieła nowoczesnej architektury, Warszawa 2007, Kramer S.A.
  9. Giereszko B., Rak J., Kwiaty w domu, Multico, Warszawa 2007
  10. Howarth P., Reid A., Dom dla alergika, Arkady, Warszawa 2002
  11. Jodidio P., Architecture Now!, TMC ART, Taschen, Koln 2008
  12.  Organic design,Products Inspired by Nature, Sendpoints Co, 2016
  13. Product Design Sketches, booqs, 2012
  14. Glancey J.,Pluta M., Wilhide E.,Ciechowicz A., Skalska- Stefańska D., Historia Designu, Arkady
  15. Kries M.,Buscher H,Eisenbrand J., Lipsky J., Atlas of Furniture Design, Vitra Design Museum, 2019
  16. Postill J., Furniture Design, Wiley, 2012
  17. Smardzewski J., Furniture Design,Spring International Publishing, 2015
  18. Fiell Ch & P.,Design of the Centry, Tachen, 2020

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Owsian (ostatnia modyfikacja: 25-04-2023 19:19)