SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Bionika i podstawy projektowania - warsztaty projektowo-realizacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Bionika i podstawy projektowania - warsztaty projektowo-realizacyjne
Kod przedmiotu 03.9-WA-ArchWP-2-BIONiWAR-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Owsian
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie umiejętności zbierania i analizowania informacji potrzebnych do realizacji projektu, przełożenie ich na zapis graficzny.
Na bazie dokonanej analizy i syntezy informacji wykonanie odręcznych szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych oraz  makiety w określonej skali.
 

Wymagania wstępne

Wiedza na poziomie licealnym z następujących przedmiotów:
biologii, geografii, matematyki, fizyki.

Zakres tematyczny

Pierwszy etap pracy projektowej w Pracowni Bioniki i Podstaw Projektowania to analiza informacji.
W następnym powstają szkice i rysunki kilku koncepcji rozwiązania tematu.
Zadanie kończy się opracowaniem projektowym zrealizowanym w formie makiety.

Przykładowe zagadnienia rozwiązywane podczas ćwiczeń projektowych w II semestrze: 

- projekt mebla modułowego, wielofunkcyjnego

- projekt małej formy architektonicznej z materiału recyklingowego

- projekt organicznej formy przestrzennej z elementów skrzydeł turbin wiatrowych.

Ćwiczenie realizowane w ramach współpracy ISW z firmami zewnętrznymi.

Metody kształcenia

Ćwiczenia z przedmiotu Bionika i Podstawy Projektowania mają charakter indywidualnych korekt projektu opracowanego w domu  lub przeprowadzone są w formie warsztatów projektowo-realizacyjnych. 
I etap: podanie tematu ćwiczenia jego omówienie. 

II etap: warsztaty projektowo-realizacyjne w ramach zajęć.
III etap: dyskusja na temat powstałych koncepcji (burzy mózgów, pogadanka).

IV etap: realizacja ćwiczeń( plansza, model w określonej skali, model zrealizowany za pomocą drukarki 3d).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

bezwzględna obecność na zajeciach, warsztatach projektowo- realizacyjnych 

 realizacja wszystkich zadanych ćwiczeń 
 zaliczenie z oceną
 

Literatura podstawowa

  1. Watson J., Lo-TEK. Design by Radical Indigenism", Taschen
  2.  Pawlyn M., Biomimicry in Architecture, RIBA Publishing, 2016
  3. Tkacz E.,Borys P. Bionika, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  4. Vogel S., Cats' Paws and Catapults: Mechanical Worlds of Nature and People. Norton & co., New York 2000
  5. Lebiediew J.S., Architektura i Bionika, Arkady, Warszawa, 1983
  6. Bober T., Biomechanika układu ruchu człowieka,  
  7. Zawadzki J., Katedra Biomechaniki Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław, 2006
  8. Chalifman J., I owady są architektami, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1996
  9. Kosińska M., Biologia Spojrzenie na życie i biosferę, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura uzupełniająca

1. Samek A., Bionika, wiedza przyrodnicza dla inżynierów, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2012

2. Dreszer W., Od Bioniki do Krajobrazu, refleksje nad dydaktyką artystyczną, Wydawnictwo Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Owsian (ostatnia modyfikacja: 25-04-2023 16:23)