SylabUZ
Course name | Pracownia grafiki projektowej |
Course ID | 03.5-WA-GrafP-2-PGPR-S23 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Graphic Arts |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2023/2024 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 7 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 60 | 4 | - | - | Credit with grade |
Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji oraz indywidualnych kreacji graficznych. Ćwiczenia obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projektów piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Plakat jako komunikat kulturalny i społeczny. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Projektowanie w zakresie wydawnictw oraz publikacji elektronicznych. Stosowanie zasad typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w grafice projektowej. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektu graficznego.
Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego, rodzajów i zasad przygotowania do druku.
Zakres tematyczny grafiki projektowej uwzględnia szerokie spectrum zawarte w tym obszarze. W ramach treści programowych realizowane są projekty znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej (z uwzględnieniem małej księgi znaku, pojęć: brief, moodboard, mapa myśli etc.) oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem zawartych w nich idei oraz estetyki komunikatu wizualnego. Indywidualne kreacje w zakresie ilustracji artystycznej oraz wydawniczej. Umiejętne i świadome korzystanie z typografii. Przygotowanie i wdrożenie layoutu (w przypadku projektowania wydawnictw: książki, katalogu, czasopism, publikacji elektronicznej).
Przykładowe zagadnienia realizowane w semestrze letnim:
1. Plakat: Tribute to Queen (1926-2022) lub Tribute to David Bowie (1947-2016)
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
2. Plakat: Projekt plakatu filmowego:
Diuna ; Pachnidło ; Green book ; Interstellar, Coco, Ex-Machina
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
3. Plakat społeczny: Głową w mur ; Odra ; Mizofonia
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
4. Dowolna forma graficzna (ilustracyjna/komiksowa/książkowa!)
dla wybranych z poniższych haseł:
(Wydruki lub projekty manualne w ustalonych formatach – jeżeli ilustracje to min. 6 szt.).
Jesteś wszystkim co wiesz, jesteś wszystkim co pamiętasz ; Czuję za dużo...
5. „Fantazje...” lub „Podróże są...”- seria ilustracji (min. 6),
które opowiedziałyby historię, zdarzenia w wymiarze metaforycznym, nieoczywistym.
6. Zaprojektuj serię (min 3) patternów/wzorków, które mogłyby być użyte jako opakowanie,
tkanina etc.
(Wydruki patternu w formacie min. 50 x 70 cm [B2])
7. Zilustruj napisany przez siebie (lub osobę, która zgodzi się tekst udostępnić) tekst
w minimum 12 ilustracjach + okładka (4 strony) –
(Wydruki lub realizacja manualna złożonej makiety książki)
8. Ruchoma ilustracja/plakat: Work/Life balance!
Stworzyć krótką zapętlającą animację - bez czołówki i napisów końcowych - będącą interesującą
i przemyślaną zrealizowanej przez siebie ilustracji/plakatu do hasła podanego w temacie.
(Przygotowujemy wcześniej rysunkowy storyboard)
9. Artbook: Future is.../Przyszłość jest...
(okładka, wnętrze, typografia, pomysł, inspiracje)
Projekt autorskiego wydawnictwa wykorzystującego „dowolność” używanych elementów
przy składzie książki – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny.
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje indywidualne lub grupowe zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, plakatu, ilustracji oraz projektowania wydawnictw z odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektronicznado wglądu (dysk google), pliki do wydruku (również w formatach cyfrowych umieszczone na dysku google) oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.
Źródła internetowe:
http://www.pracownia201.pl
https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl
https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku
oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom
Modified by dr Katarzyna Dziuba (last modification: 27-04-2023 15:48)