SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia
Kod przedmiotu 03.4-WA-GrafP-FOT-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot kontynuujący dla zakresu przedmiotu Podstawy fotografii cyfrowej – rozpoznanie roli fotografii w sztuce współczesnej. Nabycie umiejętności samodzielnego proponowania znaczeń oraz realizacji zagadnień przy pomocy zróżnicowanych form i sposobów obrazowania wynikających z techniki i technologii fotografii w zapisie cyfrowym. Pogłębienie świadomości artystycznej ekspresji studenta poprzez działania fotograficzne w przestrzeni. Doświadczenie fotografii jako narzędzia umożliwiającego i poszerzającego środki i sposoby wypowiedzi w różnych dziedzinach twórczości. 

Wymagania wstępne

Opanowanie techniki i technologii fotografii w stopniu podstawowym; umiejętność samodzielnej rejestracji obrazu poprzez zapis cyfrowy. Świadomość tradycji obrazowania fotograficznego.

Zakres tematyczny

Pogłębienie wiedzy i umiejętności nabytych w ramach I semestru – i zaliczenia przedmiotu Podstawy fotografii cyfrowej – w zakresie ponadpodstawowym. Przykładowe tematy opierają się o kontekst studyjny realizacji i umiejętność zróżnicowania technik oświetleniowych: fotografia inscenizacji – rola światła, przestrzeni i percepcji czasu w fotografii. Świadomość prawidłowości i kreatywnej roli doboru parametrów rejestracji fotograficznej. Prezentacje zagadnień przybliżających kontekst fotografii współczesnej. Interpretacja programu poprzez zapis cyfrowy.

Przykładowe opracowania tematów:

  1. kwadrat, taśma, krzyk, koło, sukienka, biel, sznur, błoto, dwa, wir, figura, gra, hak, lalka, drzewo, otwór, drzwi, skok, kamień, worek, gałąź, stół, czerwień, ryba, światło, dookoła, folia, wanna, skrzydło, stopa. Zaproponuj Z N A C Z E N I E /NOWĄ JAKOŚĆ w odniesieniu do wyboru minimum trzech z powyżej wskazanych haseł. Zaproponuj własny TYTUŁ pracy. Temat z elementami inscenizacji studyjnej, realizowany w grupach w ramach zajęć wg wcześniej ustalonych zakresów przygotowań, szkiców koncepcyjnych i kolejności terminów.
  2. Uwagi o fotografii* Temat opracowany w odniesieniu do wybranego przez siebie fragmentu tekstu źródłowego. Całość projektu ma stanowić opowieść wizualną, przedstawienie refleksji powstałej w wyniku inspiracji Uwagami o fotografii Rolanda Barthes'a. Cytowanie – należy wskazać punkt wyjścia do realizacji pracy – poprzez zamieszczenie krótkiego opisu /szkicu koncepcyjnego w katalogu indywidualnym na dysku drive. Obowiązuje autoreferat – przedstawienie procesu realizacyjnego (.docx). Temat semestralny – realizowany indywidualnie. *Inspiracja: Barthes Roland, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii”, Wyd. Aletheia, Warszawa, 2011

W ramach zajęć student nabywa wiedzę i umiejętności warunkujące świadomość prawidłowości fotograficznego/ej: zapisu, formatu, kopii, reprodukcji, dokumentacji.

 

Metody kształcenia

Realizacja ćwiczeń w warunkach studyjnych w grupie, dyskusja. Temat semestralny do indywidualnej realizacji studenta w oparciu o wskazanie cytowania wg interpretacji zagadnienia, korekta indywidualna. Systematyczne i obowiązkowe przeglądy prac, również przy użyciu platform Classroom oraz dysku Drive.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawowe kryteria otrzymania zaliczenia:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach indywidualnych, przeglądach: śródsemestralnych, końcoworocznym
  • dokumentacja przebiegu procesu kształcenia – katalogi zaliczeniowe etapowe i końcowe umieszczone na dysku Drive wg instrukcji opracowania udostępnionej przez prowadzącą Pracownię, archiwizacja
  • realizacja przez studenta ćwiczeń i tematów z efektem finalnym – prace o charakterze koncepcyjnym, prace o charakterze wystawienniczym

Literatura podstawowa

  1. Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011
  2. Rouillé André, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Wydawnictwo TAiWPN Universitas, Kraków 2007
  3. Sontag Susan, O fotografii, Wydawnictwo Karakter, Warszawa 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Antonioni Michelangelo, Powiększenie, brytyjsko-włosko-amerykański film fabularny, 1966 
  2. Greenaway Peter, Kontrakt Rysownika, brytyjski film kostiumowy, 1982
  3. Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017
  4. Brotherus Elina (autorska strona www)
  5. Rousse Georges (autorska strona www)
  6. www.magazynszum.pl

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 12:26)