SylabUZ

Generate PDF for this page

Animacja - course description

General information
Course name Animacja
Course ID 03.4-WA-SWD-1-ANIM-S23
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Łukasz Urbanowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest realizacja autorskiej formy filmowej dowolną techniką, dzieła minimum minutowego, udźwiękowionego na podstawie własnego scenariusza i pokonanie wszystkich etapów tworzenia filmu.

1. Jeżeli student ukończył studia I stopnia w ISW oraz uczestniczył w zajęciach przedmiotu: Animowane formy filmowe ( semestr III i IV ) dla kierunku Sztuki Wizualne  lub Animacja obrazu graficznego ( semestr III i IV ) dla kierunku Grafika to wprowadzam zaawansowane metody realizacyjne. Punktem wyjścia jest szybkie przypomnienie a następnie rozszerzenie wiedzy o strukturze dzieła filmowego, narracji filmowej, narzędziach do animacji, kompozycji, motion design-u, efektów specjalnych.  Tu założeniem jest przekazanie unikalnej wiedzy pozwalającej nawiązać współpracę z wybranymi polskimi studiami postprodukcyjnymi, animacji w tym zagranicznymi. Koncentrować się będziemy na zagadnieniach zastosowania animacji, motion designu w efektach wizualnych w filmach live-action, technikach czyszczenia, clean-up, trackingu, rotoskopii, pracy na materiałach logarytmicznych w wysokiej rozdzielczości. Realizacja filmowa końcowosemestralna będzie wykorzystywać zróżnicowane techniki i stylistykę. 

2. Jeżeli student styka się po raz pierwszy z animacją, to celem jest realizacja prostej autorskiej formy filmowe dowolną techniką, dzieła minimum minutowego, udźwiękowionego na podstawie własnego scenariusza.. Prostego lecz mającego klarowną, logiczną narrację - kolejne ujęcia kontynuują myśl i zmierzają do puenty. Stosujemy w nim wprowadzenie, rozwinięcie, zakończenie, wszystko spinamy klamrą napisów początkowych i końcowych. Poznajemy zasady animacji, Ożywiamy plamy, kreski, obiekty, materiały sypkie, ciecze, papier, fotografie, światło. Eksperymentujemy. Zaznajamiamy się z rolą efektu dźwiękowego, muzyki w budowaniu wypowiedzi filmowej.

----------------------

Śledzimy jak promowane są filmy krótkometrażowe, jakie wydarzenia kulturalne temu służą i jakie Instytucje wspierają twórców. Student pozna różne aspekty dotyczące prawa autorskiego, mi.in.: w jakim zakresie jest chroniony, czym się różnią prawa autorskie niezbywalne od majątkowych, czym jest licencja na korzystanie z dzieła, etc..

Prerequisites

Determinacja by uczestniczyć w zajęciach. Mile widziane ukończenie zajęć: Animowane formy filmowe lub Animacja obrazu graficznego.

Scope

W wypadku rozpoczynania przygody z animacją czy kontynuowania edukacji w zakresie animacji, realizujemy zwyczajowo film autorski. Wykorzystujemy zróżnicowaną stylistykę, złożoną inscenizację, Rozpoczynamy lub kontynuujemy badanie natury poprzez obserwację. Ożywiamy wybrane elementy. Eksperymentujemy. Uczymy się podstaw lub zaawansowanych procesów postprodukcyjnych, nowoczesnych technik realizatorskich. Rozszerzamy wiedzę o języku filmowym (reżyserii, sztuki operatorskiej oraz montażu). Zapoznajemy się z prawem autorskim i metodami promowania własnej twórczości, szczególnie filmowej. Poznajemy zasady higieny w pracy z komputerem, jak organizować miejsce pracy.

Teaching methods

Zbiór zadań praktycznych, praca własna, Realizacja filmu autorskiego, dzieła minimum minutowego, udźwiękowionego, na podstawie własnego scenariusza.. Konsultacje, analiza, pogadanka, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie dwuetapowe. Pierwszy to dostarczenie wszystkich ćwiczeń praktycznych. Po akceptacji ćwiczeń, następuje drugi etap, przedstawienie filmu końcowosemestralnego na podstawie własnego scenariusza. Uczestnictwo w zajęciach.

Recommended reading

  1. Karel Reich „Technika montażu filmowego” Wydawnictwo Wojciech Marzec 2015
  2. Paul Wells „Animacja” , PWN 2009
  3. Lisa Fridsma, Brie Gyncild "Adobe After Effects CC. Oficjalny podręcznik", Helion - 2019
  4. Blain Brown, „Światło w filmie” Wydawnictwo Wojciech Marzec 2009
  5. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych -  https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf
  6. Dawid Lewis Yewdall, „Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka”, Wydawnictwo Wojciech Marzec 2011
  7. Zasoby internetu

Further reading

  1. Witold Szymczyk, „ Inscenizacja filmowa. Podręcznik reżyserii”, PWSFTViT 2012
  2. Lidia Zonn, „Wokół montażu” , PWSFTviT 2012
  3. Eran Dinur, „The Filmmaker's Guide to Visual Effects. The Art and Techniques of VFX for Directors, Producers, Editors, and Cinematographers", Routledge - Taylor & Francis Group, New York 2017
  4. Joseph Mascelli, „5 tajników warsztatu filmowego” , Wydawnictwo Wojciech Marzec 2007
  5. Gurney James, „Color and Light, 2: A Guide for the Realist Painter”, Andrew & Mcmeet 2010
  6. Michael Betancourt "The History of Motion Graphics", Wildside Pr - 2013
  7. Austin Shaw " Design for Motion: Fundamentals and Techniques of Motion Design", Taylor & Francis Ltd - 2015
  8. Redakcja: Jerry Beck „Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego”, Arkady 2006
  9. Mariusz Frukacz, „24 klatki na sekunde. Rozmowy o animacji” , Lokator 2010

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 11-05-2023 09:53)