SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Animacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Animacja
Kod przedmiotu 03.4-WA-SWD-2-ANIM-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Łukasz Urbanowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zwyczajowo realizacja autorskiej formy filmowej dowolną techniką, dzieła minimum minutowego, udźwiękowionego na podstawie własnego scenariusza i pokonanie wszystkich etapów tworzenia filmu. Rozszerzenie wiedzy o strukturze dzieła filmowego, narracji filmowej, narzędziach do animacji, kompozycji, motion design-u, efektów specjalnych. Tu założeniem jest przekazanie unikalnej wiedzy pozwalającej nawiązać współpracę z wybranymi polskimi studiami postprodukcyjnymi, animacji w tym zagranicznymi. Dalej koncentrować się będziemy na zagadnieniach zastosowania animacji, motion design-u w efektach wizualnych w filmach live-action, technikach czyszczenia obrazu, clean-up, tracking-u, rotoskopii, pracy na materiałach logarytmicznych w wysokiej rozdzielczości.  Śledzimy jak promowane są filmy krótkometrażowe, jakie wydarzenia kulturalne temu służą i jakie Instytucje wspierają twórców. Zapoznajemy się z prawem autorskim i metodami promowania własnej twórczości, szczególnie filmowej. Poznajemy zasady higieny w pracy z komputerem, jak organizować miejsce pracy.

Wymagania wstępne

Determinacja by uczestniczyć w zajęciach. Ukończenie zajęć z przedmiotu: Animacja w semestrze I.( studia II stopnia )

Zakres tematyczny

Realizujemy autorski film animowany, Wykorzystujemy zróżnicowaną stylistykę, złożoną inscenizację, Kontynuujemy badanie natury poprzez obserwację. Ożywiamy wybrane elementy. Eksperymentujemy. Uczymy się zaawansowanych procesów postprodukcyjnych, nowoczesnych technik realizatorskich. Rozszerzamy wiedzę o abecadle filmowym. Pogłębiamy wiedzę związaną z prawem autorskim i metodami promocji własnej twórczości filmowej. poszerzamy wiedzę na temat zasad higieny w pracy z komputerem, jak organizować miejsce pracy.

Metody kształcenia

Zbiór zadań praktycznych, praca własna, Realizacja filmu autorskiego, dzieła minimum minutowego, udźwiękowionego, na podstawie własnego scenariusza.. Zbobyta dotychczas wiedza i  doświadczenie pozwala na przesunięcie akcentów (w toku realizacji ćwiczeń i filmu) na nowe obszar poszukiwań twórczych. Konsultacje, analiza, pogadanka, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie dwuetapowe. Pierwszy to dostarczenie wszystkich ćwiczeń praktycznych. Po akceptacji ćwiczeń następuje drugi etap przedstawienie filmu końcowosemestralnego na podstawie własnego scenariusza. Uczestnictwo w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Karel Reich „Technika montażu filmowego” Wydawnictwo Wojciech Marzec 2015
  2. Witold Szymczyk, „ Inscenizacja filmowa. Podręcznik reżyserii”, PWSFTViT 2012
  3. Austin Shaw " Design for Motion: Fundamentals and Techniques of Motion Design", Taylor & Francis Ltd - 2015
  4. Eran Dinur, „The Filmmaker's Guide to Visual Effects. The Art and Techniques of VFX for Directors, Producers, Editors, and Cinematographers", Routledge - Taylor & Francis Group, New York 2017
  5. Paul Wells „Animacja” , PWN 2009
  6. Lisa Fridsma, Brie Gyncild "Adobe After Effects CC. Oficjalny podręcznik", Helion - 2019
  7. Blain Brown, „Światło w filmie” Wydawnictwo Wojciech Marzec 2009
  8. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych -  https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf
  9. Dawid Lewis Yewdall, „Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka”, Wydawnictwo Wojciech Marzec 2011
  10. Zasoby internetu

Literatura uzupełniająca

  1. Lidia Zonn, „Wokół montażu” , PWSFTviT 2012
  2. Joseph Mascelli, „5 tajników warsztatu filmowego” , Wydawnictwo Wojciech Marzec 2007
  3. Gurney James, „Color and Light, 2: A Guide for the Realist Painter”, Andrew & Mcmeet 2010
  4. Michael Betancourt "The History of Motion Graphics", Wildside Pr - 2013
  5. Redakcja: Jerry Beck „Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego”, Arkady 2006
  6. Mariusz Frukacz, „24 klatki na sekunde. Rozmowy o animacji” , Lokator 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2023 09:55)