SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Działania performatywne i multimedialne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Działania performatywne i multimedialne
Kod przedmiotu 03.4-WA-SWD-1-DPiMUT-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aleksandra Kubiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nauczenie studenta budowania języka własnej wypowiedzi artystycznej, w oparciu o wiedzę współczesną i historyczną na temat działań artystycznych z użyciem mediów technicznej reprodukcji.  

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu teorii działań performatywnych z użyciem mediów cyfrowej reprodukcji uzyskana w trakcie wykładów z mgr Wojciechem Kozłowskim. 
Ocena pozytywna w semestrze drugim w Pracowani Działań Performatywnych i Multimedialnych.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia prowadzone dwustopniowo:
- jako kontynuacja kursu dla kierunku Sztuki Wizualne, studia I stopnia,
- kurs otwierający dla nowych adeptów kierunku Sztuki Wizualne, studia II stopnia.

Działania performatywne - ćwiczenia z wykorzystaniem medium wideo do utrwalania działań performatywnych oraz do tworzenia za jego pomocą autorskich wypowiedzi. Performans klasyczny, teatr awangardowy, działania performatywne, choreograficzne, warsztatowe we współczesnej praktyce artystycznej. Ciało polityczne, intymność dzieła sztuki. 

Bazą teoretyczną ćwiczeń jest zakres z wykładów prowadzonych przez mgr Wojciecha Kozłowskiego: "Historia kina awangardowego; historia mediów reprodukowania technicznego; wideo jako przełom w sztukach wizualnych; rola Internetu we współczesnej sztuce; kamera wideo, aparat fotograficzny, telefon komórkowy jako narzędzia artysty; montaż w filmie; dźwięk jako nośnik sensu, przydatne programy komputerowe w praktyce własnej."

Praktyczne wykorzystanie mediów cyfrowej reprodukcji, ich obróbka, montaż, animacja na podstawie ćwiczeń prowadzonych na studiach I i II stopnia.

Metody kształcenia

Ćwiczenia na bazie zadanych tematów, konsultacje indywidualne i w grupie. Prezentacje wykonanych prac. Budowanie świadomości tworzenia dzieła sztuki. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Przygotowanie projektów na zadane tematy, wykonanie prac na ich podstawie oraz ich prezentacja. Uczestnictwo w przygotowaniu ekspozycji prac na wystawie końcoworocznej. 

Literatura podstawowa

 

  1. Ryszard Kluszczyński, Tomasz Załuski, Wideo w sztukach wizualnych, Łódź, Lublin, 2018
  2. Nicolas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, Warszawa/Kraków 2016

Literatura uzupełniająca

  1. http://ninateka.pl
  2. https://artmuseum.pl/pl/filmoteka
  3. http://obieg.u-jazdowski.pl/numery/performans-teraz
  4. http://www.grotowski.net
  5. http://www.cricoteka.pl/pl/
  6. PERFORMER, Warszawa 2009

Uwagi

literatura dobrana do indywidualnych projektów osób studiujących 


Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Kozłowski (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 14:16)