SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Animowane formy filmowe |
Kod przedmiotu | 03.4-WA-SWP-2-Aniforfil-S23 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Podobnie jak w poprzednim semetrze, celem podstawowym jest realizacja autorskiej formy filmowej, dzieła minimum minutowego, udźwiękowionego na podstawie własnego scenariusza. Dzieło powinno mieć klarowną, logiczną narrację - kolejne ujęcia kontynuują myśl i zmierzają do puenty. Stosujemy wprowadzenie, rozwinięcie, zakończenie a wszystko spinamy klamrą napisów początkowych i końcowych. Mieszamy techniki i stylistyki. Rozszerzamy zakres umiejętności realizatorskich i wiedzy o abecadle filmowym. Osiągamy cel poprzez pokonanie wszystkich etapów tworzenia filmu animowanego, Poznamy jak promowane są filmy krótkometrażowe, jakie wydarzenia kulturalne temu służą i jakie Instytucje w tym pomagają. Student pozna różne aspekty dotyczące prawa autorskiego, mi.in.: w jakim zakresie jest chroniony, czym się różnią prawa autorskie niezbywalne od majątkowych, czym jest licencja na korzystanie z dzieła, etc..
Ukończone zajęcia: Animowane Formy Filmowe - semestr III
Zasady animacji. Badanie natury poprzez obserwację. Ożywienie plamy, kreski, obiektu, materiałów sypkich, cieczy, papieru, fotografii, światła. Eksperyment. Doskonalenie umiejętności obsługi oprogramowania. Elementy języka filmowego, reżyserii, sztuki operatorskiej oraz montażu. Rola efektu dźwiękowego, muzyki w budowaniu wypowiedzi filmowej. Nowoczesne techniki realizatorskie. Prawo autorskie. Promocja własnej twórczości.
Etapy realizacji są analogicznie do stosowanych na zajęciach przedmiotu w semestrze III. Przebiegają dwutorowo. Realizujemy film oraz zdobywamy nowe umiejętności i wiedzę realizując równocześnie ćwiczenia. Zasadniczą różnicą jest, po pierwsze: wymóg zastosowania w filmie kilku technik, stylów jednocześnie oraz czas zarezerwowany dla poszczególnych etapów. Akcent i nacisk kładę na jak najszybsze wejście w okres produkcji / postprodukcji, realizację animatika. Student wyposażony w doświadczenia sukcesów i twórczych pomyłek z realizacji poprzedniego semestru, przystępuje do realizacji filmu wraz z rozpoczęciem semestru. Potrafi zarządzać własnym czasem, w stopniu pozwalającym samodzielnie zbudować harmonogram realizacji i przewidzieć konsekwencje jego niedotrzymania.
1. Okres preprodukcji. Student notuje pomysły, przygotowuje scenariusz. Omawiamy tekst, metody i techniki realizacyjne. Student przeprowadza testy, planuje, dokonuje selekcji, wyborów twórczych. To trudny, wymagający etap, który może ulec wydłużeniu, wyzwaniem jest zastosowania kilku technik, stylów plastycznych. Należy znaleźć uzasadnienie dla wprowadzenia poszczególnego - dla scenografii czy bohatera i utrzymywania go konsekwentnie w toku narracji. Jeśli dokonuje zmiany w trakcie, to powinno to być świadome, uzasadnione a niesiona treść, znaczenie, zrozumiałe dla widza. Okres trwa 3-4 tygodnie..
2 Okres tzw.zdjęciowy. Student przystępuje do animowania. Zachęcam by realizować konkretne ujęcia. Zbiera bazę danych efektów dźwiękowych, ewentualnie preparuje własne za pomocą wszelkich dostępnych narzędzi. Może korzystać z dyktafonów w telefonach, rekorderów dźwięku udostępnionych np. przez Instytut Muzyki, czy z zasobów internetu, w sposób nienaruszający praw autorskich osób trzecich czy podmiotów posiadających prawa majątkowe. Zachęcam by student nawiązał współpracę ze studentami Instytutu Muzyki czy innymi osobami tworzącymi muzykę, realizatorami dźwięku.
3. Okres postprodukcji. Ten okres przenika się z powyższym. Student przechodzi do etapu realizacji animatika, montażu, udźwiękowienia. Dłuższy okres realizacji pozwala stworzyć bardziej złożoną formę i zachować skuteczniejszą kontrolę postępów.
-------------------------------
Ćwiczenie1 - Napisanie scenariusza.
Ćwiczenie2 (cały semestr) - Wprawki animowane. Ich liczba będzie zróżnicowana, uzależniona on zaangażowania studenta w poszczególne w/w etapy. Mogą a nawet powinny być one częścią filmu.
Ćwiczenie3 - Realizacja animatika. To forma animowanego storyboardu. Za pomocą prosto animowanych rysunków, szkiców, pierwszych projektów zaczynamy budować historię, montować, udźwiekawiać ją.
-------------------------------
Ćwiczenie zaliczeniowe, końcowosemestralne - film
Realizacja dzieła, którym jest film, minimum minutowy, udźwiękowiony, na podstawie własnego scenariusza.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie dwuetapowe. Pierwszy to dostarczenie wszystkich ćwiczeń praktycznych. Po akceptacji ćwiczeń następuje drugi etap przedstawienie filmu końcowosemestralnego na podstawie własnego scenariusza.
Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2023 09:52)