SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie graficzne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie graficzne
Kod przedmiotu 03.5-WA-SWP-4-PGRA-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Czech
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji, które obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych, rozumiane jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Plakat  jako komunikat kulturalny, społeczny, ideowy. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Świadome stosowanie zasad typografii. Kolor jako ważny element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektu graficznego.

Wymagania wstępne

Zaawansowana obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego, typografii oraz rodzajów i zasad przygotowania do druku. Znajomość historii oraz współczesnych trendów grafiki projektowej.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia obejmują: Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych oraz znaczenia koloru (plakat kulturalny, społeczny, ideowy). Wykorzystanie ilustracji  i zagadnień typografii w realizacjach książkowych (publikacja). Każdy semestr obejmuje również proces tworzenia autoprezentacji własnej działalności artystycznej w postaci graficznego, elastycznego (podlegającego rozbudowie) portfolio.

Przykładowy zestaw tematów realizowanych w semestrze zimowym/letnim (zakres zagadnień poruszanych w tematach pozostaje ten sam):

1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku:
temat obowiązkowy, realizowany w 5 semestrze
– I etap (projekt logo), II etap (księga/wizualizacja)
hasła do wyboru:
1. Drukarnia Overprint (logo dla drukarni)
2. Biblioteka/Medioteka (projekt logo dla biblioteki analogowo-cyfrowej)
3. Słodko/Sweetly (projekt logo cukierni)
4. Logo UZ (projekt logo Uniwersytetu Zielonogórskiego)
Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).
Możliwe są dodatkowe, własne propozycje (po uprzednim ustaleniu/zatwierdzeniu) przeprowadzenia
procesu projektowania identyfikacji dla realnego odbiorcy (klienta).
2. Seria ilustracji: „Fantazje...” lub „Podróże są...” seria ilustracji (min. 6),
które opowiedziałyby historię, zdarzenia w wymiarze metaforycznym, nieoczywistym.
(Wydruki lub projekty manualne w ustalonych formatach).
3. Projekt plakatu filmowego: Diuna ; Pachnidło ; Green book ; Interstellar, Coco, Ex-Machina
(lub własna uzasadniona propozycja filmowa) (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
4. Projekt plakatu o tematyce społecznej: Work/Life balance ; Feminatywy
wybieramy jedno hasło (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
5. Projekt graficzny autorskiej formy książkowej do hasła: „Pięć zmysłów” lub „Nie czuję...”
(proszę potraktować temat metaforycznie, dosłowność „męczy”)
(okładka, wnętrze, pomysł, ilustracje, inspiracje, nie mniej niż 16 stron+okładka)
wydruk: dowolny format, makieta.
6. Ruchoma ilustracja/plakat: My heart is empty/Moje serce jest puste
Stworzyć krótką zapętlającą animację - bez czołówki i napisów końcowych - będącą interesującą
i przemyślaną zrealizowanej przez siebie ilustracji/plakatu do hasła podanego w temacie.
(Przygotowujemy wcześniej rysunkowy storyboard).
Istnieje także możliwość skonstruowania własnych propozycji tematycznych/animacji.
Obowiązuje realizacja 4 wybranych tematów + portfolio (wersja pdf) w roku akademickim 2022/23.
Uwaga! W przypadku pracowni dyplomowej do 01 grudnia 2022 obowiązuje przygotowanie konspektu z
harmonogramem realizacji pomysłu dyplomowego oraz projektów do wglądu.
Obowiązkowo zrealizowany temat:
- PORTFOLIO: dokumentacja własnych prac, dorobku artystycznego w ciekawie (!!!)
zaprojektowanej graficznie i literniczo formule katalogu elektronicznego.
(format A4 –pion lub poziom, min 16 stron (oprócz tytułowych), zapisane jako format Adobe Reader .pdf)

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień projektowania oraz identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. 
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.

Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna
do wglądu (dysk google), pliki do wydruku oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.

Literatura podstawowa

  1. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  2. Airey David, Logo Design Love, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010
  3. Baines Phil, Hasalam, Pismo i Typografia, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2010
  4. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  5. Drew John, Meyer Sarah, Zarządzanie kolorem. Przewodnik dla grafików i projektantów, Wydawnictwo: Arkady, Wydawnictwo Sp. z o.o., 2013
  6. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  7. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  8. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  9. Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo (Smashing Magazine), Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
  10. Kimberly Elam, Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej, Wydawnictwo d2d.pl 2019
  11. Scaglione Jose, Meseguer Laura, Henestrosa Cristobal, Jak projektować kroje pisma, Od szkicu do ekranu, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2013
  12. Szántó Tibor, Pismo i styl, Wrocław, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo 1986
  13. Wskazane źródła internetowe: www.pracownia201.pl, www.kursownik.pl, https://typografia.info/podstawy, http://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku/

Literatura uzupełniająca

  1. Kolesár Zdeno, Mrowczyk Jacek, Historia projektowania graficznego, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2018
  2. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  3. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  4. Shaughnessy Adrian, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012
  5. Tomaszewski Andrzej, Architektura książki, Wydawnictwo COBRPP, Warszawa 2011

Uwagi

Źródła internetowe:

http://www.pracownia201.pl
https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl
https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku

oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom


Zmodyfikowane przez dr Piotr Czech (ostatnia modyfikacja: 03-04-2023 14:05)