SylabUZ

Generate PDF for this page

Fotografia - course description

General information
Course name Fotografia
Course ID 03.4-WA-SWP-FOT-S23
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot kontynuujący dla zakresu przedmiotu Podstawy fotografii cyfrowej – rozpoznanie roli fotografii w sztuce współczesnej. Nabycie umiejętności samodzielnego proponowania znaczeń oraz realizacji zagadnień przy pomocy zróżnicowanych form i sposobów obrazowania wynikających z techniki i technologii fotografii w zapisie cyfrowym. Pogłębienie świadomości artystycznej ekspresji studenta poprzez działania fotograficzne w przestrzeni. Doświadczenie fotografii jako narzędzia umożliwiającego i poszerzającego środki i sposoby wypowiedzi w różnych dziedzinach twórczości.

Prerequisites

Opanowanie techniki i technologii fotografii w stopniu podstawowym; umiejętność samodzielnej rejestracji obrazu poprzez zapis cyfrowy. Świadomość tradycji obrazowania fotograficznego.

Scope

Pogłębienie wiedzy i umiejętności nabytych w ramach I semestru – i zaliczenia przedmiotu Podstawy fotografii cyfrowej – w zakresie ponadpodstawowym. Przykładowe tematy opierają się o kontekst studyjny realizacji i umiejętność zróżnicowania technik oświetleniowych: fotografia inscenizacji – rola światła, przestrzeni i percepcji czasu w fotografii. Świadomość prawidłowości i kreatywnej roli doboru parametrów rejestracji fotograficznej. Prezentacje zagadnień przybliżających kontekst fotografii współczesnej. Interpretacja programu poprzez zapis cyfrowy.

Przykładowe opracowania tematów:

  1. kwadrat, taśma, krzyk, koło, sukienka, biel, sznur, błoto, dwa, wir, figura, gra, hak, lalka, drzewo, otwór, drzwi, skok, kamień, worek, gałąź, stół, czerwień, ryba, światło, dookoła, folia, wanna, skrzydło, stopa. Zaproponuj Z N A C Z E N I E /NOWĄ JAKOŚĆ w odniesieniu do wyboru minimum trzech z powyżej wskazanych haseł. Zaproponuj własny TYTUŁ pracy. Temat z elementami inscenizacji studyjnej, realizowany w grupach w ramach zajęć wg wcześniej ustalonych zakresów przygotowań, szkiców koncepcyjnych i kolejności terminów.
  2. Uwagi o fotografii* Temat opracowany w odniesieniu do wybranego przez siebie fragmentu tekstu źródłowego. Całość projektu ma stanowić opowieść wizualną, przedstawienie refleksji powstałej w wyniku inspiracji Uwagami o fotografii Rolanda Barthes'a. Cytowanie – należy wskazać punkt wyjścia do realizacji pracy – poprzez zamieszczenie krótkiego opisu /szkicu koncepcyjnego w katalogu indywidualnym na dysku drive. Obowiązuje autoreferat – przedstawienie procesu realizacyjnego (.docx). Temat semestralny – realizowany indywidualnie. *Inspiracja: Barthes Roland, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii”, Wyd. Aletheia, Warszawa, 2011

W ramach zajęć student nabywa wiedzę i umiejętności warunkujące świadomość prawidłowości fotograficznego/ej: zapisu, formatu, kopii, reprodukcji, dokumentacji.

Teaching methods

Realizacja ćwiczeń w warunkach studyjnych w grupie, dyskusja. Temat semestralny do indywidualnej realizacji studenta w oparciu o wskazanie cytowania wg interpretacji zagadnienia, korekta indywidualna. Systematyczne i obowiązkowe przeglądy prac, również przy użyciu platform Classroom oraz dysku Drive.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawowe kryteria otrzymania zaliczenia:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach indywidualnych, przeglądach: śródsemestralnych, końcoworocznym
  • dokumentacja przebiegu procesu kształcenia – katalogi zaliczeniowe etapowe i końcowe umieszczone na dysku Drive wg instrukcji opracowania udostępnionej przez prowadzącą Pracownię, archiwizacja
  • realizacja przez studenta ćwiczeń i tematów z efektem finalnym – prace o charakterze koncepcyjnym, prace o charakterze wystawienniczym

Recommended reading

  1. Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011
  2. Rouillé André, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Wydawnictwo TAiWPN Universitas, Kraków 2007
  3. Sontag Susan, O fotografii, Wydawnictwo Karakter, Warszawa 2017

Further reading

  1. Antonioni Michelangelo, Powiększenie, brytyjsko-włosko-amerykański film fabularny, 1966 
  2. Greenaway Peter, Kontrakt Rysownika, brytyjski film kostiumowy, 1982
  3. Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017
  4. Brotherus Elina (autorska strona www)
  5. Rousse Georges (autorska strona www)
  6. www.magazynszum.pl

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 27-04-2023 13:14)