SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia działań i projektów artystycznych |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-SWP-3-PrDziPrArt-S23 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie zagadnień technicznych oraz praca nad koncepcją i realizacją projektu skupionego wokół tematu tkaniny w sztuce.
Wiedza i doświadczenia wyniesione z poprzednich semestrów oraz innych zajęć poruszających tematykę sztuki współczesnej.
zapoznanie z podstawowymi technicznymi zagadnieniami dotyczącymi tekstyliów: rodzaje włókien, ich pochodzenia, proces obróbki, podział na: tkaniny, dzianiny, włókniny i filc, poruszenie aspektu ekologii i świadomego konsumpcjonizmu
wprowadzenie do problematyki barwierstwa: barwniki syntetyczne a naturalne, pozyskiwanie i obróbka roślin barwierskich (zbieranie, suszenie, przechowywanie), przygotowywanie włókien do procesu barwienia (bejcowanie), przygotowanie kąpieli barwierskich, stosowanie zapraw barwierskie w celu intensyfikacji, zmiany i utrwalania koloru
technika shibori jako jedna z najstarszych technik barwierskich wywodząca się z Japonii
warsztaty barwierskie - barwienie barwnikami naturalnymi tkanin z włókien naturalnych, wykorzystanie tekstyliów z recyklingu
analizę bieżących wydarzeń z obszary sztuki współczesnej skupionych wokół problematyki tkaniny artystycznej oraz form przestrzennych tworzonych z tkaniny (przegląd prac prezentowanych między innymi na Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi)
praca twórcza studentów przy wykorzystaniu własnoręcznie barwionych tkanin
przegląd prac i podsumowanie semestru
prelekcja, wykład, prezentacja multimedialna
dyskusja
warsztaty
indywidualna praca twórcza
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywne uczestnictwo i przygotowanie do zajęć
praca nad indywidualną realizacją opartą o techniki barwierskie
dokumentacja, prezentacja i omówienie zrealizowanego projektu
1. Aleksandra Bystry, Dziekie barwy. O naturalnym farbowaniu tkanin roślinami, Wydawnictwo Dzikie Barwy, Łódź 2020
2. Gail Bauch, Encyklopedia materiałów odzieżowych, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2021
3. Zbigniew Podbielkowski, Barbara Sudnik-Wójcikowska, Słownik roślin użytkowych, Polskie Wydawnictwo Rolnicze i Leśne 2015
4. Jane Callender, Stitched Shibori. Technique, innovation, pattern, design. Search Press Limited 2021
https://dzikiebarwy.com/
https://cmwl.pl/public/
Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 12:57)