SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy technik przetwarzania obrazu i multimediów - course description

General information
Course name Podstawy technik przetwarzania obrazu i multimediów
Course ID 03.4-WA-SWP-Potechprzeobimul-S23
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Dziuba
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem kształcenia jest rozwijanie umiejętności w posługiwaniu się cyfrowymi technikami wizualizacji 2D z wykorzystaniem specyfiki programów bitmapowych i/ lub wektorowych - Photoshop, Illustrator.

Pobudzanie i rozwijanie kreatywności oraz umiejętności studenta do wyrażania  idei artystycznych przy właściwym doborze środków graficznych w zakresie grafiki artystycznej.

Twórcze i świadome posługiwanie się warsztatem cyfrowym.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu Podstawy obsługi programów graficznych - podstawowa znajomość programów graficznych do edycji i obróbki obrazu cyfrowego: programy rastrowe i wektorowe 2D (Photoshop i/lub Illustrator).

Scope

Tematy ćwiczeń pozwalają na szeroką interpretację i poszukiwanie odpowiedzi zgodnej z potrzebami twórczymi autora pracy( 2- 3 tematy zadane przez prowadzącego).

Zakres tematyczny uwzględnia:

  • kreatywne eksperymentowanie z obrazem: konstruowanie obrazu graficznego w przestrzeni wirtualnej komputera oraz  skanowanie, fotografowanie i  przetwarzanie  jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej,
  • łączenie mediów: fotografii, grafiki, rysunku itd. (cyfrowy kolaż),
  • poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech cyfrowego śladu i warsztatu graficznego.

Teaching methods

Ćwiczenia, tematyczne prezentacje.

Student realizuje konkretne zadania i na bieżąco omawia je z prowadzącym.

Weryfikacją poszczególnych etapów i stopnia zaawansowania realizacji są obowiązkowe przeglądy robocze w trakcie trwania semestru.

Ostatecznym etapem jest realizacja indywidualnej idei projektu wg zadanych tematów w formie:

  • wydruku cyfrowego,
  • innych form graficznych wizualizacji: graficzny obiekt, projekcja lub inne prezentacje wykorzystujące łączenie różnych typów cyfrowych działań w obrębie realizacji

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, wystawach, konkursach i projektach graficznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów jako spójnego cyklu prac uwzględniających cyfrowe metody realizacyjne: wydruk, projekcja, instalacja, obiekt graficzny i inne realizacje łączone uwzględniające aspekt cyfrowy.

Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich również w wersji elektronicznej do wglądu i obowiązkowej archiwizacji (dysk google).

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach oraz na obowiązkowych przeglądach roboczych w trakcie semestru,
  • osiągnięte wyniki: oryginalność założeń i rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów, samodzielność podejmowania decyzji,
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: 2 do 5

 

Recommended reading

I. Aktualnie dostępne webinaria, kursy i szkolenia on- line, e-booki, toturiale dotyczące nauki podstaw cyfrowego warsztatu graficznego i jego zaawansowanych form oraz zagadnień i problematyki grafiki artystycznej podawanej na bieżąco przez prowadzącego.

II. Podręczniki do nauki programów graficznych min:

  • Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik, edycja 2020, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion
  • Adobe Illustrator PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020
  • Adobe Photoshop CC/CC, Oficjalny podręcznik,(e-book) Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016

Further reading

Katalogi z konkursów i wystaw min:

  • VI Międzynarodowe Triennale Grafiki Cyfrowej Gdynia 2019, Stowarzyszenie Promocji Artystów Wybrzeża ERA ART i Centrum Designu, Gdynia 2019 oraz Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej, Gdynia– 2014, 2016, 2018
  • Wielość w jedności. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i działania intermedialne w grafice polskiej, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 2018
  • 8, 9, 10 , 11 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice - 2015, 2018, 2021 Katowice
  • 8, 9, 10, 12 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań, 2015, 2017, 2019, 2021
  • 6. Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2015, 2018, 2021
  • Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018
  • Kolor w Grafice Toruń 2012, 2015, 2018, 2021 Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu
  •  ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

Strony www. min.:

  • http://www.triennial.cracow.pl
  • http://tgp.asp.katowice.pl, Triennale Grafiki Polskiej - Katowice 2021

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 09-05-2023 11:04)