SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rysunek anatomiczny |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-MalarP-1-RYSA-S23 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia zapoznają studentów z anatomią człowieka na podstawie pracy z modelem. Zajęcia uczą ukazywać anatomię człowieka za pomocą wybranych technik rysunkowych. Wzbogacają studenta o doświadczenia, które mogą być źródłem inspiracji i wstępem do samodzielnej pracy twórczej, której tematem jest ciało człowieka.
Studenci powinni posiadać podstawową umiejętność rysowania.
Tematy realizowane podczas zajęć:
- podstawowe informacje o układzie kostnym i mięśniowym człowieka
- szkielet człowieka
- szkielet w perspektywie
- analiza proporcji człowieka
- kontrapost
- zadanie domowe: szkice dłoni i stóp (po 10 szt.)
Program pracowni przewiduje wyłącznie ćwiczenia rysunkowe z natury (studium aktu). Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z budową ludzkiego ciała. Podstawowe znaczenie ma studiowanie proporcji, oraz konstrukcji postaci. Ważna jest wnikliwa, bezpośrednia obserwacja, gdyż studenci spotykają się z perspektywicznymi zniekształceniami, skrótami. Ćwiczenia zapoznawać będą z ogólną budową człowieka, jak i z poszczególnymi częściami ciała osobno (np. tors, kończyny górne i dolne, głowa). Dynamizowanie pozy, studiowanie ciała w ruchu, przedstawianie napiętych i rozluźnionych mięśni prowadzić będzie do pełniejszego poznania ciała.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ogólną ocenę studenta składają się: obecność i aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i merytorycznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości rysunków w pracowni i zadania domowego.
Sarah Simblet, „Anatomia dla artystów”, Arkady, Warszawa, 2003
Josef Zrzawy, „Anatomia człowieka dla plastyków”, PZWL, Warszawa, 1963
Jeno Barscsay, „Anatomia dla artysty”, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław, 1988
Terisio Pignatti, „Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa”, Arkady
R.D. Sinelnikow, Atlas of human anatomy, tom 1-3, Mir Publishers, Moscow, 1989
Strony www artystów podejmujących tematykę ludzkiego ciała w ujęciu anatomicznym
"Myśląca dłoń" Juhani Pallasmaa
dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo
Zmodyfikowane przez dr Maryna Mazur (ostatnia modyfikacja: 16-04-2023 17:13)