SylabUZ

Generate PDF for this page

Scenariusz - course description

General information
Course name Scenariusz
Course ID 03.0-WA-MalarP-SCEN-S23
Faculty Faculty of Arts
Field of study Painting
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Podstawowym celem przedmiotu jest przedstawienie i omówienie struktury scenariusza. Dzięki zadaniom praktycznym uczestnik zajęć, zapozna się ze specyfiką pracy scenarzysty, pozna jej kolejne etapy oraz nabędzie nowe umiejętności (min. obsługa programu do scenopisarstwa, konstrukcja sceny, budowanie nagłówków, formatowanie scenariusza). Poruszane zagadnienia będą odnosić się do związków scenopisarstwa z technikami wykorzystywanymi przy konstruowaniu fabuły komiksu i powieści graficznej.  Zadanie cząstkowe będą prezentowane na forum grupy, co pozwoli na konstruktywną ocenę i wyciąganie wniosków do dalszej pracy.   

Prerequisites

brak

Scope

  1. Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie zakresu, podanie literatury, określenie warunków zaliczenia.
  2. Dramaturgia (struktura i rys historyczny, dramat a scenariusz).
  3. Scenariusz – podstawowe informacje.
  4. Format kinowy i telewizyjny (struktura 30 i 60 minut, gatunek a struktura scenariusza).
  5. Pomysł (bank pomysłów, źródła inspiracji, od pomysłu do fabuły, adaptacja).
  6. Interpunkcja w scenariuszu oraz formatowanie dokumentu.
  7. Ujęcie, scena, sekwencja (elementy scen i ich fabularyzacja, struktura i suspens).
  8. Scena (co to jest scena?, opis sceny, typy scen, wewnętrzna dramaturgia sceny).
  9. Główne nagłówki scen (zajęcia praktyczne z wykorzystaniem programu Final Draft).
  10. Storybord (teoria i warsztat praktyczny).
  11. Scenariusz a komiks.
  12. Powieść graficzna a komiks.
  13. Analiza przykładowego scenariusza.
  14. Postać (identyfikacja widza z postacią, typy postaci, język postaci, opis postaci, tytuły postaci).
  15. Dialog (rola dialogu, formy zapisu, cechy dobrego dialogu, praca nad dialogiem).
  16. Retrospekcja, antycypacja, przebitka, punkt widzenia.
  17. Prezentacja prac zaliczeniowych.

Teaching methods

  • dyskusja
  • praca koncepcyjna i problemowa
  • praca w grupie

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • aktywny udział w zajęciach (dyskusja)
  • wykonanie zadań i ćwiczeń cząstkowych
  • wykonanie pracy zaliczeniowej

Recommended reading

Auckland W., Reżyseria Steven Spielberg. Warsztat filmowy we współczesnym Hollywood, tłum. T. Szafrański, Warszawa 2011.

Block B., Opowiadanie obrazem. Tworzenie struktury wizualnej w filmie, TV i mediach cyfrowych, tłum. M. Kuczbajska, Warszawa 2009.

Fresham R. G., Jak napisać scenariusz, tłum. P. Wawrzyszko, Kraków 1998.

Mercado G., Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad  filmowej kompozycji, tłum. R. Mączyński, Warszawa 2011.

Lachma M., Komiks – paradoksy fenomenu (nie)osobnego (http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2353-1991-year-2013-volume-10-issue-4-article-2099)

Russin R. U,  Downs W., Jak napisać scenariusz filmowy, tłum. E. Spirydowicz, Warszawa 2005.

Schabenbeck M., Format scenariusza filmowego, tłum. A. K. Drozdowska, Warszawa 2008.

Seger L., Doskonalenie dobrego scenariusza, tłum. K. Długosz, Warszawa 2012.

Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.

Wróblewski M., Powieść graficzna Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź 2016.

Further reading

Bocian R., Zabłocki M. J., Angielsko-polski słownik terminologii filmowej, Warszawa 2008.

Campbell J., Potęga mitu, tłum. I. Kania, Kraków 2009.

Dąbal W., Andrejew P., Kompendium terminologii filmowej, Warszawa 2005.

Sartori G., Homo videns. Telewizja i post-myślenie, tłum. J. Uszyński, Warszawa 2008.

Notes

Bocian R., Zabłocki M. J., Angielsko-polski słownik terminologii filmowej, Warszawa 2008.

Campbell J., Potęga mitu, tłum. I. Kania, Kraków 2009.

Dąbal W., Andrejew P., Kompendium terminologii filmowej, Warszawa 2005.

Sartori G., Homo videns. Telewizja i post-myślenie, tłum. J. Uszyński, Warszawa 2008.


Modified by dr Katarzyna Grabias - Banaszewska (last modification: 14-04-2023 09:04)