SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Object-oriented Analysis and Programming in UML - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Object-oriented Analysis and Programming in UML
Kod przedmiotu 11.3-WK-CSEEP-OOAPUML-S22
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Computer science and econometrics
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Business analytics
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Silva Robak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of the course is to give a basic knowledge of modeling for object-oriented analysis and design of information systems with basics of a standard object-oriented notation UML; requirement defining and the basic of a software architecture development.

Wymagania wstępne

Basic knowledge of the information systems technology.

Zakres tematyczny

  1. Information system's models. Steps in the problem solving processes; analysis. Managing complexity of software systems.
  2. Object-oriented analysis and design. Software life cycle according to the object-oriented method (Rational) Unified Process – stages and iterations.
  3. Rational Unified Process – activity flows; artifacts –sets of requirements; project, implementation and inception models.
  4. Object-oriented analysis – analysis of the events.
  5. Unified modeling language UML – introduction: model, model elements, and basic diagrams.
  6. Unified modeling language UML – uses cases and sequence diagrams.
  7. Domain models and system operation contracts.
  8. Introduction to object-oriented programming.
  9. System design – three layers architecture; design pattern singleton an observer (MVC).
  10. System design – UML interaction diagrams.
  11. System design – UML class diagram.
  12. Principles for user interface development.
  13. UML 2.0 diagrams – a review.

Metody kształcenia

Traditional lecture based on the one example going throughout the whole lecture (dean's office system); projects (UML modeling).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Final written review quiz graded with points, with comprehension questions at the end of the term - the scoring allows estimating if the student has reached the outlined aims; or an oral exam with theoretical and problem solving questions.

2. One project graded in the term. 

The grade for the course consists of the grade for the project (50%) and the grade for the lecture (50%). The condition for passing the course is a positive grade for the project and lecture.

Literatura podstawowa

G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson, The Unified Modeling Language User Guide 2nd Edition, Addison-Wesley Professional, 2005

R.V. Stumpf, L.C. Teague: Object-Oriented Systems Analysis and Design with UML, Prentice Hall, London, 2005.

 

Literatura uzupełniająca

Ian Sommerville, Software Engineering Global Edition 10th ed. Edition, Pearson Education 2015
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Silva Robak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 22:34)